Sluta smita från skatten!


Läser att de pengarna kommunen gått i borgen för inte räcker till det pågående projektet på Östra piren i Karlshamn. Trots detta fortgår byggnationen av det dyraste bygget i kommunens historia utan att någon människa på ett trovärdigt sätt kunnat förklara till vilken nytta.
Det finns åtminstone tre skäl till att detta projekt kunnat säljas in till beslutsfattare enbart genom bullshit:
1. De flesta kommunpolitiker i allmänhet anser att den viktigaste uppgiften är att locka företag till kommunen.
2. De flesta kommunpolitiker i Karlshamn tror att det som finansieras via Stadsvapnet inte påverkar kommunens ekonomi.
3. De flesta kommunpolitiker i Karlshamn hyser stor respekt för Netport, trots att ingen kan förklara vad Netport sysslar med.Karlshamns kommuninvånare äger gemensamt fyra viktiga bolag (hamn-, bostads-, energi- och fastighetsbolaget). Dessa ägs i sin tur av ett skalbolag (Stadsvapnet) som används för att flytta pengar mellan bolagen för att därigenom undvika statlig beskattning.
På grund av lagstiftning är det dock förbjudet att flytta pengar från bostadsbolaget (KABO). Därifrån får man nöja sig med att lägga beslag på de pengar som skulle ha betalats i skatt om inte skalbolaget funnits.
Det betyder i praktiken att hamnbolagets och energibolagets vinster hamnar i fastighetsbolaget för att därigenom subventionera delar av det privata näringslivet i kommunen.
När Stadsvapnet bildades var det med två motiveringar. Den ena var att räntekostnader skulle kunna sänkas med gemensamhet och den andra var ren skattesmitning.Nu ser verkligheten annorlunda ut. Räntesamverkan är mer eller mindre betydelselös och skalbolagets funktion har genom lagändring begränsats.
Därför måste nu Stadsvapnets existens ifrågasättas.Det är inte rimligt att väl fungerande kommunala bolag ska tvingas finansiera vansinnesprojekt.
Det är inte moraliskt försvarbart att en kommun som är fullständigt beroende av skattemedel sysslar med skattesmitning.Vi anser att Stadsvapnet bör läggas ner.
På så sätt kan de kommunala bolagen själva bestämma hur de ska använda sina överskott. Om kommunen vill kan överskottet efter skatt användas i verksamheter som kommunen är skyldig att bedriva såsom skola, vård och omsorg.
Dessutom förhindras effektivt vanvettiga projekt som Etapp 5 på Östra piren.

Anders Englesson,
Köksbordspartiet.se

Östra Piren


Vi läser att den nye VDn för det kommunala fastighetsbolaget i Karlshamn (KAFAB) brottas med stora svårigheter att bringa reda i den enorma skandalhärva som går under namnet Etapp 5 på Östra Piren.
Ser även att VDn ämnar fortsätta på samma linje som förre VDn (eller förr-förre?) som sa sig vilja införa marknadsmässiga hyror på Östra Piren. Ska bli intressant att följa hur detta faller ut då det kostade Stefan Nilsson hans anställning trots att hans agerande var helt i linje med bolagsordningen. Den säger nämligen att KAFAB ska följa affärsmässiga principer.
Av allt att döma ser det nu ut som om bygget på piren reduceras bit för bit. Nu sägs det att konsertsalen inte ska få någon inredning.
Har kommunfullmäktige blivit lurade igen?
När utökningen av borgensramen för bygget motiverades var det Netport som förde talan.
Bland de objekt som nämndes fanns:
* Teknik konsertsal - 10 miljoner.
I övrigt påstod Netport att det krävdes mer pengar till bland annat:
* Ytterligare omtag - 20 miljoner (vilket kan betyda vad som helst).
* Byggindex -39 miljoner (trots att byggindex aldrig kan vara någon överraskning).
* Momseffekt -5 miljoner (som om momsen var en nyhet).

Det står allt klarare att det stora problemet på Östra Piren är Netport. Detta företag har dikterat villkoren och hållt i taktpinnen hela tiden.
Netport är ett företag som lever på bidrag.
Affärsidén är att söka bidrag genom projekt från EU. Inte projekt som behövs utan projekt som är möjliga att söka.
Detta kan få märkliga konsekvenser.
Ett exempel är när en projektgrupp häromåret åkte till USA för att lära sig använda Facebook (!?).
Netport har ofta framhållit sig själva som en tillväxtmotor utan att kunna visa något annat än tomma ord.
Netports VD blev projektledare för det dyraste byggprojektet i kommunens historia trots avsaknad av kompetens. Hur det gick har vi alla sett.
Ansvaret för detta ligger naturligtvis på KAFAB, men även på Netport. Styrelsen för Netport brukar skryta med att de representerar den heliga treenigheten mellan högskola, näringsliv och offentlig sektor. De säger sig stimulera "forskning" och "kompetens".
Det är på deras initiativ som KAFAB nu bygger 700 arbetsplatser för nästan en halv miljard utan att först försäkra sig om att någon är intresserad av att hyra. Hur lokalerna ska fyllas kan ingen förklara.
Trots att Netport har tillägget "science park" verkar dess ledning vara vägledd av en tro på övernaturliga krafter snarare än vetenskap.

Anders Englesson
Kösbordspartiet.se

Stoppa bygget !

När bygget på Östra piren i Karlshamn skulle säljas in till politikerna i kommunen hette det att mängder med hyresgäster stod i kö.
När även den mest blåögde politiker förstått att detta inte var sant sa projektledaren "när byggkranen kommer upp så kommer hyresgästerna".Nu har en byggkran varit uppe ett tag, men inte kommer det några rapporter om spekulanter. I stället har fastighetsbolagets marknadschef sagt upp sig och slutat. Nu ska kommunens etableringschef tas in och hjälp ska även hämtas från Kreativum, ett annat av kommunens förlustföretag.Det som borde har varit uppenbart från början har alltså visat sig - etapp fem bygger på en bluff. Det finns inga presumtiva hyresgäster i den mängd som krävs.
Att denna bluff har kunnat säljas in till i tur och ordning fastighetsbolagets styrelse, stadsvapnets styrelse, kommunstyrelsen och kommunfullmäktige är en gåta. För att förstå detta måste man inse att kommunpolitiker i allmänhet har våta drömmar om företagsetableringar och växande antal invånare.Det finns ingenting som så effektivt stänger ute det sunda förnuftet hos kommunpolitiker som drömmen om nya företagsetableringar. Lägg gärna ner kommunala verksamheter, eller sälj ut dom till det privata. Kräv hårda ekonomiska besparingar på skola, omsorg och socialtjänster. Men ifrågasätt inte företagsetableringar, hur orealistiska de än är.Samförståndet har varit totalt. Från vänster till höger. De enstaka som vågat säga emot har kallats bakåtsträvare. (Även MP som en gång var emot bygget har nu vikit ner sig.)Karlshamns fastighetsbolag bildades en gång i tiden för att kommunen skulle kunna ingripa när marknadsekonomin misslyckats. När företag packat ihop och lämnat sina lokaler tomma kände kommunen ett ansvar att försöka fylla dem igen. Ett exempel är Halda i Svängsta.

Fastighetsbolaget har alltid varit en förlustaffär för kommunen. Även högskolan och de fyra tidigare etapperna på Östra piren har inneburit ekonomisk förlust för såväl kommunen som för fastighetsbolagetEtt stort problem gällande bygget på piren är att är att VD:n för Netport har haft så stort inflytande att han kunnat påstå vad som helst utan att ha blivit synad.
Exempelvis har han ofta påstått att kommunens invånarantal ökat enbart på grund av satsningarna på piren och att kommunen därmed gjort ekonomisk vinst. Båda påståendena är lögner som lätt kan motbevisas.
Vi läser att kostnaderna för bygget på piren nu ökar än mer. Och med det resonemang som borgensramarna har höjts finns det ingen gräns för hur mycket kostnaderna kan öka. Att sätta stopp för bygget sägs ju vara en ännu större förlust än att fortsätta ösa in pengar.

Kommunens politiker borde nu ta över initiativet, stoppa bygget och fundera över vad som verkligen behövs på Östra piren.

Anders Englesson,
Köksbordspartiet.se

Stigande risk

Bygget på Östra piren fortgår. Kommunkoncernen har beslutat att kommuninvånarna ska borga för närmare en halv miljard. Ännu har vi dock inte fått någon rimlig förklaring till hur det ska gå till att fylla huset med 700 hyresgäster vilket är hela förutsättningen för bygget.

Två frågor har ställts om och om igen men aldrig fått något svar:
Vad säger att Etapp fem ska lyckas hyra ut kontor till mångdubbelt fler än de som nu jobbar på piren och dubbelt så många som på AAK?
Vad är det för riskbedömning som ligger till grund för att uppföra ett halvmiljardbygge på mark som är klassat som riskområde för översvämning?

Den sista frågan är relevant att ställa även när det gäller den planerade bebyggelsen av åkanten. Den så kallade Åsikten.

Titta gärna på bilden här till vänster. Den beskriver kommande översvämningsrisker i Karlshamn. Bilden finns i en rapport som Länsstyrelsen gav ut 2012. Rapporten heter "Framtida högvatten".
SMHI har också kartor och texter om detta på följande länk: Stigande havsnivåer

Piren igen

Per-Ola Mattsson och Stig-Björn Ljunggren har var för sig kommenterat kritiken mot det nya bygget på Östra piren. Deras åsikt är att Etapp 5 inte kostar skattebetalarna något eftersom projektet finansieras genom banklån. Dessa banklån ska sedan betalas av hyresgästerna, sägs det.
Ljunggren jämför med hur det kommunala bostadsbolaget KABO bygger bostäder.
Men KABO hade aldrig byggt utan att försäkra sig om ett garanterat antal hyresgäster.
Det nu pågående projektet på piren kräver 700 hyresgäster för att gå med vinst. Det finns, enligt vad som redovisats, endast en kontrakterad hyresgäst. Det finns inget som talar för att 700 hyresgäster ska komma från ingenstans. Vilket för jämförelsen skull är nästan dubbelt så många som jobbar på miljardföretaget på kajen mitt emot - AAK.

Det dyraste byggprojektet i kommunens historia genomförs alltså på ren spekulation.
Lyckas man inte hyra ut 700 arbetsplatser kommer projektet att gå med förlust. Banklånen måste betalas och fullmäktige har beslutat att kommunens invånare är borgenärer.

Dessutom innebär den glädjekalkyl som ligger till grund för projektet en förlustaffär de första åren. 40 miljoner ska täckas av två andra kommunala bolag (Hamnbolaget och Energibolaget). Det är dock tveksamt om dessa bolag klarar detta då de själva gör stora investeringar. Och de kommer absolut inte klara det en längre tid.
Återstår ägartillskott vilket betyder pengar direkt från kommunen. Pengar som är avsedda för skola, vård och omsorg.
Inget annat kommunalt bolag hade spekulerat på detta sätt. Och absolut inte ett privat företag.
Etapp 5 innebär kort sagt att risken, för att kommuninvånarna ska drabbas negativt, är överhängande.

Köksbordspartiet

Skandalen höjer skatten

Den styrande koalitionen i Karlshamn (S, Mp, C) föreslår nu en skattehöjning som ska ge kommunen c:a 40 miljoner extra i inkomst per år. "Vi höjer hellre skatten än att dra ner på verksamheter", säger dom.Den så kallade oppositionen (M, L, KD, SD) säger att kommunen borde dra ner på sådant som de inte har skyldighet att göra i stället för att höja skatten.
Oppositionen kan dock inte mena de pengar som kommunen årligen stöder det privata näringslivet med. De kan heller inte mena stödet till den statliga högskolan på fem - sex miljoner om året. Det finns nämligen ingen politisk oenighet om stödet till någon av dessa frivilliga verksamheter som kommunen absolut inte har någon skyldighet att ägna sig åt.Vart ska den höjda skatten då gå till förutom ovanstående? Kanske nya bygget på Östra piren som det inte heller finns någon opposition mot bland partierna i fullmäktige. De mest optimistiska beräkningarna gällande detta prestigefyllda skrytbygge säger att det kommer att gå back med 40 miljoner fram till dess att de sjuhundra kontoren är uthyrda. Alla beslutsfattare inser att det inte är möjligt att få in dessa pengar via ökad urmjölkning av de kommunala bolagen. Detta eftersom betalningskravet på Energibolaget och Hamnbolaget redan är så stort att de näppeligen mäktar med mer. I fjol fick de vinstgivande kommunala bolagen betala sammanlagt 19 miljoner till Kreativum och Fastighetsbolaget (KAFAB), som nu håller på att bygga Etapp 5 på piren.
Hur ska Etapp 5 då finansieras? Kanske genom ägartillskott från kommuninvånarna som nu alltså föreslås få en ökad skattebörda på (just det) 40 miljoner?
Är det för att finansiera skandalbygget på Östra Piren som skatten nu ska höjas?

Anders Englesson,
Köksbordspartiet.se

Det stinker korruption

Det är något märkligt med politikerna i Karlshamn och Etapp 5 på Östra piren. Ingen av de som beslutat om projektet yttrar sig i debatten förutom två moderater som har kallat bygget en skandal. Det har dock inte hindrat dessa två från att rösta för både projektet och att kommuninvånarna ska gå i borgen för nära en halv miljard.
För en vecka sedan ställde undertecknad fem frågor till ansvariga politiker. Ingen har svarat. Man kan annars tycka att kommunalrådet Mattsson som är mycket insyltad i hela projektet borde kunna leverera en väl underbyggd åsikt i media.
Mattsson är ju ordförande i det privata företaget Netport AB, som initierat tanken på Etapp 5.
Det är VDn i Netport som varit projektledare för Etapp 5. Netport har skickat mängder med fakturor till det kommunala bolaget KAFAB gällande Etapp 5.
Mattsson borde alltså kunna prestera någon sorts försvar för skandalbygget.
Men inte.
Det förefaller som om Mattsson anser att det som byggs på piren inte angår kommuninvånarna.
Det enda vi sett är lögner, halvlögner och vanligt struntprat från den forne projektledaren och från några representanter för det privata näringslivet.
Det är hög tid att de politiker som står bakom beslutet talar om varför det är en bra idé att lägga en halv miljard på 700 kontorsplatser.
Då kan de kanske också passa på att redogöra för vilka kalkyler som säger att dessa arbetsplatser kommer att bli uthyrda. Det är ju det som är hela poängen med bygget - 700 arbetsplatser ska hyras ut och därmed få KAFAB på fötter.
Vad är det som säger att det kommer att ske?
Man kan undra eftersom BTH, som är grunden för allt på piren, flaggar för att de inte vill ha vilka företag som helst i det nya bygget.Och var har de 130 miljonerna som bygget redan har kostat tagit vägen?
Köksbordspartiet tycker att hela projektet stinker korruption och vill gärna att någon bevisar motsatsen.

Anders Englesson,
Köksbordspartiet.se

Fem frågor

De senaste turerna kring etapp 5 på Östra piren ger anledning till flera frågor:

1. Varför fick Stefan Nilsson sparken som VD? Var det för att han fockade Henningsson som projektledaren för etapp 5?
Den före detta projektledaren är fortfarande VD för Netport. Kan detta tyda på att Per-Ola Mattson som är ordförande i Netport tycker att det var fel att sparka projektledaren? Är det detta som ligger bakom avskedandet av Stefan Nilsson?

2. Nu står det bolag som ämnar genomföra det dyraste bygget i kommunens historia utan VD. I stället ska en konsult sköta VD:s sysslor. Ingen VD och ingen projektledare, men det dyraste byggprojektet någonsin ska ändå igång. Varför denna panik?

3. Med anledning av att två representanter från näringslivet hoppat av KAFAB:s styrelse sa ordföranden i bolaget följande i media: "Det är speciellt med kommunala bolag. Det blir mycket politik". Detta är ett mycket uppseendeväckande uttalande. Redan i grundkursen för styrelserepresentanter får man lära sig att när någon tar ett uppdrag i en bolagsstyrelse är det bolagets intressen som gäller, inget annat. Alla politiska åsikter måste därför lämnas utanför styrelseuppdraget. Frågan uppstår - vad är det för politiska åsikter som fått styrelserepresentanter att hoppa av sina uppdrag?

4. Vad är det som döljs för kommunens invånare? Vi måste få veta eftersom det är vi kommuninvånare som äger de kommunala bolagen och det är vi som tvingats gå i borgen för detta skandalbygge!


5. En aspekt som sällan belyses när det gäller bygget på piren är konsekvenserna av klimatförändringen. Dessa kommer att medföra stora problem och faktum är att något bygglov inte hade beviljats för etapp 5 om inte en gammal detaljplan kunnat användas. Östra piren är nämligen klassat som riskområde för översvämning.
En ny rapport från Forskargruppen vid Potsdams institut för klimatforskning säger att avsmältningen enbart från Antarktis kommer att innebära att havsnivåerna höjs med 2,5 meter inom sextio år, enligt det mest gynnsamma scenariot. Det kommer att ske oavsett om världens länder lyckas leva upp till Parisavtalet. Om Parisavtalet inte uppnås kommer konsekvenserna att bli än värre.
Mot denna bakgrund kan man undra vad Karlshamns kommun har för beredskap inför klimatförändringens konsekvenser. Har kommunen över huvud taget någon plan eller resonerar kommunledningen lika dåraktigt som förre projektledaren för etapp 5, det vill säga "det är bara att sätta upp en barriär i Öresund"?

Anders Englesson,
köksbordspartiet.se

Skandalen på piren

När Karlshamns kommunfullmäktige beslutade att utöka borgensramen för bygget på Östra piren var det enda argument som framfördes att det nu var för sent att backa ur eftersom det då blir för dyrt för kommunen. Samma argument framfördes häromdagen i BLT av förre fastighetschefen Ulf Olsson. Men det är inte sant. I stället kommer bygget, om det genomförs att bli en ännu större ekonomisk belastning för kommuninvånarna under lång tid. Det är nämligen omöjligt att finansiera bygget så som den amatörmässiga planen var utformad från början. KEAB och Hamnen kommer inte att ensamma kunna finansiera det underskott som kommer att uppstå. Notan kommer att skickas till skattebetalarna, med neddragningar för vård, skola, barnomsorg och äldreomsorg som följd.
Det bärande argumentet när projektet först presenterades var att det med 700 arbetsplatser skulle finansiera alla de underskott som det kommunala fastighetsbolaget (KAFAB) dragit på sig genom att subventionera hyror åt det privata näringslivet. Nu framstår det för allt fler att det inte kommer att bli några 700 arbetsplatser vilket innebär att hela grundtanken med projektet faller platt till marken.
Etapp 5 såldes in till politikerna med argument som närmast skulle kunna liknas vid rövarhistorier. Tyvärr är kommunpolitiker ofta lättköpta när det kommer till rosenskimrande illusioner om en ljus framtid. Särskilt om valda delar av näringslivet hejar på och applåderar.
De 130 miljoner som hitintills belastat projektet härrör från grundläggningen och de osannolikt höga arkitektkostnaderna, som tillsammans utgör nästan halva summan. Resten av pengarna har gått till något annat.
Flera av varandra oberoende källor har till undertecknad hävdat att det varit allmänt känt bland entreprenörer att det kommunala fastighetsbolaget inte alltid kontrollerat de fakturor som de fått in. Detta kan ha inneburit att Etapp 5 fungerat som slasktratt och betalt fakturor som inte alls rört projektet.
Det har till undertecknad även kommit uppgifter om att den tillbyggnad som gjorts mellan de södra byggnaderna på piren har belastat Etapp 5 helt eller delvis. Är det så att KAFAB eller Netport (eller båda) genom detta medvetet fört kommuninvånarna bakom ljuset? I så fall är det särskilt allvarligt eftersom ordföranden i Netport är samma person som är ordförande i kommunstyrelsen.

Det bästa för kommunen och dess invånare vore om projektet stoppas nu och tid ges för eftertanke.

Anders Englesson,
Köksbordspartiet.se

Äntligen

Äntligen vaknar en politiker i Karlshamn och tar bladet från mun.

Missuppfattning som vision

En extern utredning och tre artiklar i BLT har visat att byggprojektet på Östra piren i Karlshamn har drivits av omdömeslösa amatörer.

I den sista artikeln gjordes en enkät bland kommunens gruppledare i fullmäktige. Ingen av dessa vågade ställa sig kritisk till skandalbygget. Enkäten visade att det inte finns någon opposition i Karlshamn vilket i sig är en stor fara för demokratin.
Alla sju politiker låter flosklerna hoppa ur munnen: "hänga med i utvecklingen", "fortsätta utvecklingen", "vi behöver fler företag", "symboliskt viktigt" och så vidare.
Detta är märkligt. Kommunens alla ledande politiker anser alltså att det privata näringslivet i Karlshamn inte kan stå på egna ben.
Samma politiker har även beslutat att kommunen ska ha som mål att bli 50 000 invånare. Eller är det en vision? I vilket fall måste frågan ställas - varför?
Det kan väl inte vara så illa att kommunpolitiker fortfarande hyser missuppfattningen att kommunen tjänar ekonomiskt på att bli fler invånare?
Är det ett mål att bli 50 000 invånare bygger det på ren okunnighet och som vision är den idiotisk. En vision ska inte vara mätbar utan vara en utopi, en strävan, en färdriktning. Till exempel "Karlshamn ska bli världsledande i omställningen till en hållbar livsstil".
Etapp fem på Östra piren är ett tydligt exempel på hur illa det kan gå om den enda ledstjärnan är att invånarantalet i kommunen ska öka. Nu byggs (kanske) den dyraste fastighet som kommunen varit engagerad i. Den ekonomiska kalkylen bygger på att 700 arbetsplatser ska hyras ut. Att beslutsfattare svalt detta är en gåta.
Netport Science park som ligger bakom hela projektet framstår mer och mer som en glassig lekstuga vars verksamhet ingen kan redogöra för på ett trovärdigt sätt. Inget av dess mål har uppnåtts och talesmännen har ofta slirat på sanningen.
Exempelvis påstod VDn för Netport såväl i Sydöstran den 29 maj 2017 som i P4 den 21 februari 2014 att kommunen tjänat ekonomiskt på Netport eftersom dess verksamhet gjort att invånarantalet i kommunen ökat.
I själva verket är det invandringen från utlandet som gjort att kommunens invånarantal ökat vilket tydligt åskådliggörs i kommunens årsredovisning för 2018 (sid 6).
Det borde göras en seriös utvärdering av vad kommunen fått ut av de hundratals miljoner som spenderats på Netport och BTH och då även väga in resultatet av det ouppnådda målet att BTH i år (2020) ska ha 750 helårsstudenter.
Om kommunen i stället lägger sina pengar på de uppgifter kommunen egentligen ska sköta, kommer Karlshamn automatiskt att bli mer attraktivt.

Christel och Anders Englesson,
Köksbordspartiet.se

Överklagan

Köksbordspartiet har skickat in en överklagan till Förvaltningsrätten i Växjö gällande fullmäktigebeslutet om att bevilja utökad borgensram för bygget av "Etapp fem" på Östra piren.
Anledningen är att vi anser att kommunalrådet Per-Ola Mattsson var jävig eftersom han är ordförande i Netport AB som är mycket insyltat i byggnadsprojektet. Vi tror alltså att beslutet var olagligt på grund av jäv.
Vi tycker för övrigt att det är beklämmande att ingen enda kommunpolitiker vågar ställa en enda kritisk fråga i offentliga sammanhang. Det handlar trots allt om den dyraste investering som gjorts i kommunen. Dyrare än bygget av Stenbackaskolan och dyrare än Östralycke. Dessa båda enormt påkostade projekt visste man dock skulle komma till god nytta för kommuninvånarna. När det gäller bygget på piren vet ingen om kontoren ens kommer att bli uthyrda. Fegheten lyser om politikerna när de röstar ja till utökad borgensram för projektet och samtidigt hävdar likt biskop Brask "härtill är jag nödd och tvungen".
Det finns ingenting som säger att någon av fullmäktiges ledamöter var tvungna att fatta det beslut dom gjorde. Fastighetsbolaget hade en borgensram som dom påstår att de inte kan hålla sig inom. Det påståendet var uppenbarligen tillräckligt för att fullmäktiges samtliga ledamöter skulle fylla på borgenssumman med etthundratrettio miljoner.
Vad händer när skolan eller äldreomsorgen säger att de inte klarar sig inom de ramar som fullmäktige tilldelat dem? Svaret blir undantagslöst att verksamheten får rätta sig efter den budget de har fått sig tilldelad och därmed basta. Sparbetingen för skola och omsorg har stått som spön i backen.
Det resonemang som gäller för de verksamheter kommunen är lagbunden att sköta verkar emellertid inte gälla när det handlar om att kratta manegen för det privata näringslivet. Så verkar det åtminstone om man tittar på "Etapp fem" vars borgensram fyllts på trots att inkompetens och oegentligheter kantat projektet.
Nu har projektledaren för bygget, Samuel Henningsson, tillika VD:n för Netport, bytts ut eftersom han betraktas som inkompetent av KAFABs styrelse. Han är dock fortfarande VD för Netport, vilket låter märkligt.
Visst kan man skylla på projektledarens inkompetens, men ansvaret ligger på KAFABs styrelse som en gång utsett honom till projektledare. Likaledes ligger ett ansvar på styrelsen för Netport som rimligen måste ha understött sin VD i rollen som projektledare. Samuel Henningsson har varit den främste pådrivaren för bygget sedan starten. Det var han som fick uppdraget att övertyga tveksamma bolagsmän och politiker.
Henningsson har genom åren gjort sig känd för att hävda att kommunen tjänar ekonomiskt på fler invånare eftersom utjämningsystemet mellan Sveriges kommuner i genomsnitt ger ett visst antal tusenlappar för varje ny invånare. Det resonemanget bygger emellertid på okunskap eftersom utjämningssystemet är utformat så att ingen kommun kan tjäna något. De pengar som utjämningssystemet eventuellt ger för nya invånare ska motsvara den summa som de kostar kommunen. Det är det som är hela poängen.
Troligen är det dock Henningssons felaktiga resonemang som lurat politiker i Karlshamn att stödja "Etapp fem" på Östra piren.
Vi hoppas att denna okunskap inte ligger till grund för kommunens strävan att bli 50 000 invånare. Det vore ju förfärligt om så vore fallet.


Texten i vår överklagan följer här:


Till
Förvaltningsrätten i Växjö
Box 42
351 03 Växjö


Överklagan gällande laglighetsprövning av Karlshamns kommunfullmäktiges beslut den 15:e juni 2020, paragraf 92 angående utökad borgensram (protokollsutdrag bifogas som bilaga 1).

Den utökade borgensramen gäller Karlshamns kommuns helägda fastighetsbolags (KAFAB) projekt som benämns "Etapp fem". När beslutet togs anmälde två fullmäktigeledamöter jäv eftersom de även är ledamöter i KAFABs styrelse. De deltog därför inte i beslutet gällande den aktuella paragrafen.
Däremot anmälde inte styrelseordföranden i Netport AB, Per-Ola Mattsson, jäv vilket han enligt undertecknad borde ha gjort av tre skäl:
1. Netport AB har ekonomiskt intresse av att fullmäktige fattade det beslut som gjordes då Netport AB är ekonomiskt involverad i projektet. Av den bokföring av projekttransaktioner gällande "Etapp fem" som här bifogas som bilaga 2, framgår att mellan den 24:e augusti 2017 och den 11:e maj 2020 hade Netport AB belastat projektet med 1,7 miljoner.
2. Netport AB har fått betalt från KAFAB för konsulttjänster till en kostnad av 8 miljoner för att värva hyresgäster till "Etapp fem". Denna kostnad finns bokförd som en minuspost i projektet (E & Y) eftersom revisorerna upptäckte att posten bokförts felaktigt. Kostnaden upptogs i stället i KAFABs bokslut 2018 (utdrag ur projekttransaktionerna bifogas som bilaga 3).
3. Netport AB har under hela projekttiden varit mycket engagerat i utvecklingen av "Etapp fem". VD.n för Netport AB Samuel Henningsson, har till och med varit projektledare tills helt nyligen.Mot denna bakgrund anser undertecknad att Förvaltningsrätten bör pröva om Netport ABs styrelseordförande Per-Ola Mattsson, tillika KSO i Karlshamn, var jävig när beslutet om utökad borgensram togs.

Fullmäktiges möte kunde följas via webbsändning. Jag skriver här in en länk till webbsändningen: https://secure.quickchannel.com/Qc/create/mainshow.asp?id=gjhp47

Av sändningen framgår att Netport ABs ordförande, Per-Ola Mattsson, vid behandlingen av ärendet argumenterade för utökad borgensram.


Asarum 2020 07 02

Anders Englesson

Beklämmande

Tittade på webbsändningen från fullmäktiges behandling av utökad borgensram för bygget på Östra Piren. Det var en beklämmande upplevelse.
Endast fyra ledamöter yttrade sig i frågan som i grunden handlar om den största investering som kommunen hitintills gjort. Närmare en halv miljard ska investeras på ett kontorskomplex, vilket inte alls ingår i kommunens uppgifter.
Det gemensamma för talarna på mötet var att de, likt Pontius Pilatus, tvådde sina händer och sa att de var tvungna att utöka ramen annars blir det en dryg kostnad för kommunen.
De menade alltså att oavsett om det är rätt eller fel att bygga kontoren måste de fortsätta eftersom någon ödelagt 130 miljoner redan innan bygget börjat. Det har alltså kostat så mycket att det måste kosta ännu mer(!?)
I och med beslutet att fortsätta på den utökade planen för bygget på piren kommer det kommunala fastighetsbolaget att redovisa enorma underskott under flera år framåt. Det är planerat så. Planen är också att bygget ska generera vinst när sjuhundra arbetsplatser är uthyrda. Hur detta ska tillgå kan dock ingen redogöra för. Det är naturligtvis fritt att tro att det blir vinst en gång i framtiden liksom det är fritt att tro på jultomten.
Mänskligheten står inför en gigantisk klimatkris som riskerar att omintetgöra mänskligt liv. Detta kommer att kräva stora investeringar i alla kommuner. Vad väljer Karlshamn då att göra? Jo, att bygga kontor för närapå en halv miljard och därmed blockera andra viktigare investeringar.
De ledamöter som yttrade sig på fullmäktigemötet hade enbart tomt prat att tillföra. Inte ett enda argument framfördes om varför det är viktigt för kommunen att göra investeringar åt det privata näringslivet. Och inte en enda ledamot förde fram någon kritisk synpunkt mot att investera närmare en halv miljard på något som inte tillhör det kommunala ansvarsområdet.
Det verkar vara som befarat - Karlshamn saknar såväl opposition, miljötänkande som framtidsvisioner värda namnet.
Noterbart är också att några ledamöter lämnade lokalen på grund av jäv. De är tydligen engagerade i fastighetsbolaget. Men kommunalrådet Mattsson som är styrelseordförande i Netport AB, vilket i högsta grad är involverat i denna affär, omfattades uppenbarligen inte av misstanken om jäv. Mycket märkligt.

Anders Englesson
Midsommarafton 2020

Melander om piren

Sven Melander har gett sig in i debatten om skandalbygget på Östra Piren. Vi i Köksbordspartiet fick en känsla av att det var ett beställningsjobb han gjorde med sin insändare i BLT den 4:e juni som sedan följdes upp med en större artikel dagen efter. En rikskändis som uttalar sig kan ibland göra susen särskilt om de lokala förespråkarna mest gör taffliga inlägg utan substans. Tyvärr verkar dock, den annars så träffsäkre, Melander här ha missat målet.
Melander tycks tro att det handlar om att bygga en vacker byggnad för att locka besökare och allmänt intresse. Sanningen är att Karlshamn har mängder med sådana - Väggaskolan och kallbadhuset för att nämna två. Den byggnad som det skrivits mest om i världspressen blev dock aldrig av ty den valde de styrande att helt sonika stryka ur planerna på grund av ekonomiska skäl (utan protester från näringsliv eller kändisar). Men då handlade det om ett bibliotek och det är naturligtvis inte så intressant som sjuhundra kontor.
Melander pratar i artikeln om det begränsade skatteuttaget i Blekinge. Det är kanske därför skattebetalarna inte är så pigga på att gå i borgen för ett byggnad som ingen vet vad den ska användas till. Melander pratar som om han vore en som bidrar till skatteuttaget, men i själva verket är han skriven i Hägersten och i en artikel i den utmärkta tidningen Travronden säger han apropå det faktum att han ibland bor i Svängsta utanför Karlshamn "Men jag står bara ut att vara där några dagar i sträck. Man blir understimulerad på landet. Det är mest bara en massa träd och växter överallt."
När man byggde Turning Torso visste man att lägenheterna skulle hyras ut. När man byggde Globen visste man att den sällan skulle stå tom. Alla de ikoniska byggnader som uppförts i landet har haft ett syfte och en klar användning innan de byggdes. Så är det inte i detta fall. Trots att Fastighetsbolaget (KAFAB) betalat åtta miljoner för tvivelaktiga konsulter påhittade av VD:n på NetPort har dessa inte lyckats frambringa en enda hyresgäst. Och då ska man veta att det krävs sjuhundra dylika för att bygget ska fylla sitt syfte. Sjuhundra kontor i Malmö eller Stockholm är kanske småpotatis, men i Karlshamn är det inte det. Sjuhundra kontor skulle göra detta hus till den största arbetsplatsen i kommunen. Vem kan tro på det när inte en enda hyresgäst kan redovisas?
Det måste finnas rim och reson. Hade projektmakarna hållit sig till planen hade det bara blivit ett hälften så stort bygge och det hade nog fler kunna förlika sig med.

Anders Englesson,
Köksbordspartiet.se

Den som gapar efter mycket...

I onsdagens tidning tar VD:n på NetPort till brösttoner och kräver "nej-sägarna" på svar angående bygget på Östra Piren. " Det är hög tid att berätta om er vision om framtiden och tillväxten", säger VD:n.
För min del skulle svaret kunna bli kort - bygg hälften så stort i enlighet med planen från början. Det hade visserligen fortfarande varit ett vågspel, men den ekonomiska risken hade blivit betydligt mindre. Dessutom hade bygget inte blockerat viktiga investeringar inom kommunen vilket blir fallet med ett bygge som kostar över 300 miljoner.
Det finns dock mer att säga om Samuel Henningssons inlägg.
För det första kan inte tillväxt vara ett självändamål. Det finns ingenting som säger att ett samhälle är bättre om det har 50 000 invånare i stället för 30 000.
Dessutom är det ett faktum att det är invandringen som gjort att Karlshamns invånarantal ökat de senaste åren. Karlshamn har tydligen gott rykte bland människor som tvingats på flykt och det ska vi vara stolta över. Det är detta som gjort att kommunen inte har behövt lägga ner skolor och förskolor på senare år och det är detta som gjort att vi har ett levande centrum och många restauranger. Henningsson vill dock hävda att det är NetPort som ligger bakom ökningen. Sedan NetPort bildades har anställda i kunskaps- och tjänsteföretag ökat med över tusen personer säger Henningsson. Det är säkert sant, men det har inte så mycket med NetPort att göra. Det största skälet är i stället lagändringar och privatiseringar av den offentliga sektorns verksamheter.
NetPort och BTH har naturligtvis också bidragit till Karlshamns utveckling genom att stimulera tillkomst av företag. Därför har det sedan länge varit en medveten politisk satsning i full enighet att understödja verksamheterna på piren med åtskilliga skattemiljoner årligen. NetPorts roll är dock inte så stor som Henningsson vill påskina.
Att dra till i övermått har dock ofta varit Henningssons melodi när han ska motivera sin verksamhet. Det är kanske också därför han hamnar fel när det gäller bygget på piren och gapar efter alldeles för mycket.
Tagga ner och tänk efter innan det är för sent, Henningsson. Det finns ett i sammanhanget tänkvärt ordspråk - den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket.

Anders Englesson,
Köksbordspartiet.se

Fromma förhoppningar

I tisdagens tidning fanns en insändare från ett stort antal företagare i Karlshamn. De kallade det planerade kontorshuset på Östra Piren för "Viktigaste satsningen på hundratals år".
Trevligt med sådan entusiasm från näringslivet.
Jag har emellertid varit motståndare till detta bygge sedan starten eftersom det är ett ekonomisk hasardspel som inget enda av de företag som undertecknat insändaren hade gett sig på om de själva hade finansierat det med egna medel. Nu är det kommuninvånarna som ska gå i borgen för risktagandet och då är det lite lättare att vara villig att spendera.
450 hyresgäster krävs för att projektet inte ska bli en ekonomisk katastrof och 700 hyresgäster krävs för att det ska bli en ekonomisk vinst.
AAK på Västra kajen omsätter över 7 miljarder och har 423 anställda enligt 2018 års bokslut.
Vad, förutom fromma förhoppningar och amsagor, säger att det nya huset på Östra piren ska få fler hyresgäster än anställda på Sojan?
Åtta miljoner har ödslats på konsulttjänster för att värva hyresgäster. Inte en enda ny hyresgäst har redovisats.
En intressant uppgift är att det idag finns 250 arbetsplatser på Östra piren och då är lärarna på BTH inräknade. Det finns dessutom tomma lokaler i de befintliga byggnaderna och antalet studenter tynar betänkligt och ligger nu en bra bit under det antal som kommunen och BTH har slutit avtal om.

Kommunen lägger årligen fem miljoner på högskolan och fastighetsbolaget får varje år tillskjutas ungefär samma belopp via Stadsvapnet. Den summan lär inte bli mindre om den största hyresgästen i Haldafastigheten tappas, vilket har framkommit i media.
Det finns alltså problem med företagandet i Karlshamn som kanske borde lösas innan man bygger på sig ett nytt gigantiskt problem.
I Karlshamn behöver vi inte ett ännu större underskott i det kommunala fastighetsbolaget.
300 miljoner kan investeras betydligt effektivare på annat sätt än i ett kontorskomplex som uppförs på ren spekulation.
Dessutom är det ett viktigt faktum att Östra piren är klassat som riskområde för översvämning på grund av klimatförändringen. Vem bygger, medveten om detta, ett skrytbygge för 300 miljoner på en sådan plats? Men kanske har de undertecknande företagarna, fastighetsbolaget, kommunstyrelsen och kommunfullmäktige samma tro som VDn på Net Port - att det lilla problemet löses med en barriär i Öresund?

Anders Englesson
2020 05 12

Insyltat


Enligt uppgifter i media håller Karlshamns fastighetsbolag (KAFAB) på att tappa sin största hyresgäst i Haldafastigheten. Det kommer i så fall att innebära att bolaget kommer att göra stora förluster som kommunens övriga helägda bolag ska betala. Det är politikerna som har beslutat att dessa företags överskott ska användas för att stimulera det privata näringslivet genom fastighetsbolaget. I förlängningen handlar det om pengar som skulle ha kunnat användas till skola, äldreomsorg, barnomsorg och annat som kommunen har ansvar för.
KAFABs affärsidé är att stödja näringslivet. Under hela detta bolags existens (även när det hette Munkahusbolaget) har det gjort enorma förluster. Även när deras fastighetsbestånd var helt uthyrt gjordes varje år miljonförluster som vidarebefordrades till KEAB, Hamnen och i viss mån KABO. Anledningen är att KAFAB har subventionerat lokalhyrorna. Denna politik har haft en viss relevans särskilt när det har handlat om Haldafastigheten som ett av Sveriges större företag helt sonika lämnade. Kommunens bolag fick helt enkelt försöka rädda orten Svängsta.
På senare år har det mesta av KAFABs kostnader handlat om Östra Piren med en dyrbar satsning på BTH som gett allt mindre tillbaka. Idag är antalet studenter färre än någonsin enligt tillgängliga siffror.
En annan dyrbar verksamhet går under namnet NetPort med tillägget "science park". Detta bolag har nu via sin VD lyckats sälja in idén att bygga ett lyxhus med sjuhundra kontor på piren. Dessa kontor ska hyras ut och i sin tur generera så stora inkomster att KAFAB för första gången i sin historia ska redovisa plus i räkenskaperna. Denna idé köpte KAFABs styrelse, Stadsvapnets styrelse, kommunstyrelsen och kommunfullmäktige som beslutade att kommunens invånare ska gå i borgen med 300 miljoner kronor för detta bygge.
Inget kritiskt sades från de styrande ens när det visade sig att NetPorts VD smusslat undan en utgift på åtta miljoner som gått till - ingenting. Ja, det hette konsulttjänster för att värva hyresgäster, men inga hyresgäster har redovisats förutom biografen.
Detta är bekymmersamt inte minst eftersom KAFAB redan idag har outhyrda lokaler på Östra piren och ser ut att få det även på Halda.
Man blir betänksam eftersom kommunen dessutom valt att omintetgöra den kontrollmekanism som byggts in i kommunallagen vilken säger att kommunstyrelsen har uppsynsansvaret över kommunens bolag. Kommunstyrelsen ordförande är nämligen ordförande i Net Port AB också. Dessutom är ordföranden i KAFAB ledamot i kommunstyrelsen.
När en person sätter sig i en bolagsstyrelse är det företagets intressen som ska prioriteras. Allt handlande ska utgå ifrån detta.
Det innebär i sin tur att en styrelseledamot i ett kommunalt bolag som även sitter i kommunstyrelsen inte kan utföra sin plikt att utöva uppsyn på ett objektivt sätt. Det handlar om jäv eller att sitta på två stolar samtidigt. Vilken stol ska väljas om det blir en intressekonflikt?
Ett antal underliga rör står på Östra Piren och pekar rakt upp mot himlen. Dessa har kostat 25 miljoner och står nu som ett monument över tanklöshet och slöseri i Karlshamns kommun.

Anders Englesson
Köksbordspartiet.se

Tysnaden


Enligt vad som sägs ska en upphandling göras i mars gällande det som kallas etapp fem på östra piren i Karlshamn. Det kommer att bli det dyraste huset kommunen någonsin byggt. Huset byggs av kommunens fastighetsbolag och ingen vet egentligen varför.
VD:n för Netport säger visserligen att det ska bli sjuhundra nya arbetsplatser där men han kan inte redovisa en enda kommande hyresgäst. VD:n för Netport har via konsulttjänster spenderat åtta miljoner för att ragga hyresgäster utan något annat resultat än lösa påståenden. "De åtta miljonerna är väl investerade pengar" säger VD:n. Ja, vad ska han säga? Han måste ju slå i borgenärerna och ägarna som tillika är kommunens invånare att något uppnåtts och att han inte spekulerar med deras pengar. Hade han inte sagt så hade han fått söka nytt jobb.
Vi lever i en demokrati vilket betyder att kommunens invånare har valt ett antal företrädare som ska tillvarata våra gemensamma intressen. Enligt kommunallagen har kommunstyrelsen ansvaret att hålla uppsikt över de kommunala bolagen. Men samtidigt sitter vissa ledamöter i kommunstyrelsen även i de bolag de ska hålla uppsikt över. Exempelvis är ordföranden i Fastighetsbolaget ledamot i kommunstyrelsen. Kommunstyrelsens ordförande är dessutom ordförande i Netport som spelar en avgörande roll när det gäller det rekorddyra bygget på piren.
Detta förhållande innebär naturligtvis att det kan bli svårt med uppsikten. Vem ska dra i handbromsen när ledande politiker själva är insyltade?
Vad säger tjänstemännen? Vad säger revisorerna? Vad säger oppositionen (om det nu finns någon dylik)?
Finns det ingen i kommunen som har synpunkter på att det ska byggas ett hus för tre hundra miljoner kronor utan att någon på ett trovärdigt sätt kan visa att detta inte blir ett ekonomiskt fiasko?

Anders Englesson,
Köksbordspartiet.se

Vart tog pengarna vägen


För några veckor sedan ställdes frågan: Vart tog de åtta miljonerna vägen? De som utbetalats för konsulttjänster i syfte att värva hyresgäster till det rekorddyra bygget på Östra Piren i Karlshamn. Nu har jag fått ett svar efter samtal med VD:n för Netport. För åtta miljoner kronor har två anställda på Netport värvat 40 eventuella intressenter. Pengarna har bokförts som konsultarvoden. Det betyder att det kommunala fastighetsbolaget (KAFAB) har av Netport köpt tjänster, vars resultat knappast står i rimlig relation till kostnaden. Netports VD är dessutom projektledare för fastighetsbolagets bygge vilket innebär att han sitter på två stolar och därmed på sätt och vis skickar fakturor till sig själv. Fakturorna gällande konsulterna försöktes dessutom smusslas undan genom att de inte redovisades korrekt. Är KAFAB verkligen nöjd med detta och vad säger kommunstyrelsen som har den lagstadgade plikten att hålla uppsikt över bolaget?
Resultatet av "konsulternas" arbete betyder också att om projektet verkligen blir av så kommer det dyraste huset i kommunens historia att byggas på ren spekulation. Skulle de fåtal intressenter som kostat kommuninvånarnas fastighetsbolag åtta miljoner verkligen bli hyresgäster så kommer de 700 uthyrda arbetsplatser som krävs för att bygget inte ska bli ett ekonomiskt fiasko, ändå framstå som en utopi.
"När bygget väl kommer igång med byggkranar och skyltar så kommer intressenter att strömma till", säger VD:n.
På andra sidan Mieåns utlopp ligger Sojan (eller AAK som en del säger). Det är det största privata företaget i kommunen med omsättning på 7,5 miljarder och 450 anställda. VD:n för Netport menar på fullt allvar att det åttamiljoners-konsulterna misslyckats med ska byggkranar och skyltar fixa! Det vill säga locka betydligt fler att jobba på Östra Piren än vad som är fallet på storföretaget Sojan.
"Ja", säger VD:n "om tretton år kommer det att jobba 700 i det nya bygget."
Det av Karlshamns kommuninvånare ägda fastighetsbolaget bygger alltså ett hus för 300 miljoner på antaganden, spekulationer och fromma förhoppningar. Någon annan slutsats kan inte dras.
När det hitintills dyraste bygget i kommunen - Stenbackanavet- byggdes för 200 miljoner, visste alla att huset skulle bli fullt och fylla sin funktion. Trots det blev det stora politiska motsättningar och sprickor i partier inför det bygget eftersom det var så dyrt. Det nu aktuella bygget på piren verkar dock vara ställt utom all partipolisk diskussion. Man kan undra varför.

Bygget är nämligen kontroversiellt inte enbart för det ekonomiska hasardspelet. Det finns ytterligare frågetecken. Ett är att piren klassas som ett område med risk för översvämning på grund av stigande havsnivåer, vilket betyder att det inte bör byggas på området över huvud taget.
Om detta säger VD:n för Netport science park: "översvämningar är inget problem, man sätter bara upp en barriär i Öresund."
Man tar sig för pannan (igen).

Anders Englesson,
Köksbordspartiet.se

Ljusskyggt på piren


Det som planerades vara en nybyggnation på Östra Piren i Karlshamn ser idag mest ut som en postmodern konstinstallation. Tjugofyra miljoner kronor har hitintills spenderat på den grund som ska bli... ja vad då?
Kanske borde hela affären vara föremål för en brottsutredning. Jag ska försöka förklara varför.
Innan Stadsvapnet fattade beslutet om att bygga den aktuella fastigheten som skulle hysa sjuhundra arbetsplatser fick Stadsvapnets styrelse av VD:n för Netport veta att olika företag stod i kö för att hyra på Piren och att trångboddheten i de nuvarande byggnaderna var enorm. Sjuhundra nya hyresgäster var inget problem alls att värva hävdade han. Därför var det viktigt att slå samman två planerade byggen och göra att jättestort i stället. Vi som var skeptiska fick veta att när hälften av arbetsplatserna var uthyrda så var bygget finansierat. Och kommuninvånarnas risktagande genom att gå i borgen för trehundra miljoner, som var hela byggets kostnad, var ingen risk alls. Det hela var redan så gott som klart eftersom hyresgästerna ju stod i kö.
Stadsvapnet är det kommunala bolag i Karlshamn som äger alla de andra bolag som kommunens invånare äger till hundra procent. Undertecknad har i olika perioder suttit Stadsvapnets styrelse sedan jag var med redan då bolaget bildades . Avsikten med bolagsbildningen var framför allt att komma undan statlig skatt genom att låta vinster och förluster ta ut varandra i en bolagskoncern. Klassisk skalbolagsverksamhet alltså. Detta huvudskäl kvarstår än i dag även om lagstiftningen nu gjort det svårare för Stadsvapnet att leva upp till sitt syfte.
Det sista mötet med Stadsvapnet som undertecknad deltog på gällde bokslut för de kommunala bolagen för 2018 års verksamhet.
Det var energibolagets, hamnbolagets, bostadsbolagets och fastighetsbolagets årsbokslut som skulle behandlas. Det uppseendeväckande i handlingarna inför mötet var att fastighetsbolaget som äger fastigheterna på Östra Piren, nu radikalt skulle reducera sitt mångmiljonunderskott för första gången i dess historia.
Så skulle det emellertid inte bli för när mötet väl började fick vi plötsligt nya handlingar. Underskottet skulle i stället bli högre än någonsin. Det visade sig att åtta miljoner i utgifter hade smusslats undan och i stället planerades redovisas i samband med kostnaderna för det kommande bygget på piren. Revisorerna hade upptäckt detta brott mot reglerna just innan mötet.
En smärre bokföringsmiss kan det kanske tyckas vara, utgifterna skulle ju ändå redovisas. Men i själva verket var det ett försök att dölja dessa utgifter och föra Stadsvapnets styrelse bakom ljuset. Det verkligt upprörande var att det handlade om konsultarvoden på åtta miljoner kronor för att värva hyresgäster till det enorma kontorsbygget. Åtta miljoner kronor !!!
Nu avslöjades det alltså att det inte alls skulle bli så enkelt som det påståtts innan beslutet om nybygget fattats. Åtta miljoner kronor av pengar som i allra högsta grad är kommuninvånarnas hade alltså betalats ut i konsultarvoden för att ragga de hyresgäster som påståtts stå i kö för att hyra in sig.
Hela byggets motiv var alltså en bluff och än mer bedrägligt framstår det när det visar sig att inte en enda hyresgäst värvats för de åtta miljonerna.
Ingen kan väl vara så dum att vederbörande betalar åtta miljoner för ingenting? Frågan uppstår då - var har då pengarna egentligen hamnat?
VD:n för fastighetsbolaget fick avgå, men den som förde talan och argumenterade för bygget inför beslutet i Stadsvapnet var VD:n för Netport. Man borde kanske fråga honom vart pengarna tog vägen. I alla händelser måste en redovisning ges - vem var det egentligen som tjänade åtta miljoner på ingenting?

Anders Englesson,
Köksbordspartiet

Piren igen


När det gäller debatten om det nya bygget på östra piren i Karlshamn är det några saker som inte framkommit så tydligt i media.
I skarpa ordalag har det i högt tonläge hävdats att detta 300 miljonersbygge inte har något med skattemedel att göra. Det är en sanning med flera modifikationer.
Det som är sant är att bygget inte finansieras i den kommunala budgeten utan via ett skattetekniskt samarbete mellan de kommunala aktiebolagen.
Dessa bolag ägs emellertid av kommunens invånare och dessa har, via bland annat skattsedeln byggt upp företagen.
De pengar som används för att finansiera bygget är dessutom till delar pengar som skulle ha betalats i skatt om kommunen inte valt att skapa ett skalbolag (Stadsvapnet) vars enda uppgift är att se till att de kommunala bolagen inte ska betala skatt. Pengar flyttas helt enkelt mellan bolagen inom koncernenen för att undgå skatt.
Alternativet hade varit att bolagen hade betalat skatt och överskotten hade sedan kunnat användas var som helst inom den kommunala verksamheten såsom barnomsorg, skola, äldreomsorg.
Nu går inte detta utan pengarna måste användas inom företagssfären.
Att hävda att bygget på piren inte är något som skattebetalarna har med att göra är således en ren lögn.
Dessutom har skattebetalarna gått i borgen för bygget genom ett beslut i kommunfullmäktige (ett parti, MP, reserverade sig mot det beslutet).
Blir bygget en ekonomisk flopp hamnar alltså notan direkt på skattebetalarnas bord med stora konsekvenser. Och risken för att så blir fallet är betydande då det enligt kalkylerna krävs att sjuhundra arbetsplatser i det kommande bygget hyrs ut för att generera vinst. (450 kontorsplatser inom fem år och 700 inom tio år). Det finns inga faktaunderlag som visar att så skulle kunna bli fallet, enbart fromma förhoppningar.
Som jämförelse kan nämnas att det idag finns omkring 250 arbetsplatser på piren (inklusive lärare på BTH) och en del av dessa har subventionerad hyra.
Vidare innebär en byggnation på piren ett klart brott mot vad som anges i Plan och Bygglagen om risk för bland annat översvämningar (PBL2:5). Enligt Länsstyrelsens rapport om översvämningsrisker som bygger på SMHI:s beräkningar finns det stor risk för översvämningar på piren under den tid byggnaden ska användas. Därför hänvisar Länsstyrelsen till PBL när de säger att deras "riktlinjer är att ny bebyggelse ska lokaliseras till områden utan översvämningsrisk". Anledningen till att bebyggelse överhuvud taget är aktuell är att detaljplanen antogs innan Länsstyrelsens riktlinjer var klara.
Bygget på piren är alltså ett exceptionellt risktagande med kommunens skattemedel.
Alla som varit med att fatta beslutet känner till faran men väljer på mycket lösa grunder att strunta i den.

Anders Englesson
(februari 2019)



Har med intresse följt debatten om utbyggnaden på Östra Piren i Karlshamn. I lördags svingade Samuel Henningsson det verbala svärdet som om han vore en frikyrkopastor.
Mycket hade han rätt i sitt inlägg, men något glömde han.
Henningsson framställer det i sitt inlägg som om det finns konsensus i kommunen när det gäller utbyggnaden på piren. Så är det inte.
I Stadsvapnet (det bolag som äger alla de kommunala bolagen i Karlshamn) röstade två ledamöter emot investeringen på piren, varav en var undertecknad. I kommunfullmäktige röstade hela MP-gruppen mot och reserverade sig dessutom mot beslutet.
Detta av flera anledningar. En var att om denna den största enskilda investering som någonsin gjorts i Karlshamns kommun hade sökt bygglov under en nygjord detaljplan så hade ansökan avslagits.
Forskning kring klimatförändringens konsekvenser visar nämligen att det är mycket olämpligt att bygga någonting över huvud taget på Östra Piren. Men eftersom detaljplanen gjordes före vetenskapen hade denna kunskap gäller den trots allt, i enlighet med byråkratins ibland svårbegripliga logik.
Därför anser alltså en majoritet av kommunens politiker att det är lämpligt att investera 300 miljoner på en plats som är utpekad som olämplig för byggnation över huvud taget. Det kan med fog kallas för risktagande på hög nivå.
En annan intressant sak är att kontorskomplexet anses kunna gå med ekonomisk vinst om de 700 kontoren blir uthyrda. 700 arbetsplatser är många fler än antalet anställda på andra sidan ån i miljardföretaget AAK. Det är dessutom skyhögt fler än de som redan finns på piren till en årlig kostnad på ungefär 10 miljoner kommunala kronor (5 till BTH och 5 till fastighetsbolaget). Direktör Henningsson hävdar dock att arbetsplatserna kommer att bli uthyrda och därmed göra att kommunens subventionering av näringslivet på piren ska förvandlas till vinst. När undertecknad ber att få se faktaunderlaget för detta övergår direktören till att prata snömos. Det finns nämligen inget annat än förhoppningar om att lokalerna ska kunna hyras ut.
Till saken hör att Henningsson har för vana att räkna hem de redan gjorda investeringarna på piren genom att påstå att varje student som skriver sig i Karlshamn innebär ett tillskott i kommunkassan på 30 000 kr/år eftersom att det nationella utjämningssystemet påstås ge så mycket per student. Detta är dock helt upp åt väggarna och har inget med verkligheten att göra, vilket Henningsson dock struntar i.
En tredje omständighet som det finns oenighet kring gällande investeringar på piren är huruvida det handlar om skattepengar. Sedan Stadsvapnet bildades i syfte att smita från statlig skatt genom omfördelning av vinster och förluster mellan de kommunala bolagen kan man säga att det är de vinstgivande företagens kunder som betalar de bidrag till näringslivet som fastighetsbolaget varje år ger ut. Faktum är dock att de kommunala bolagen ägs av kommunens invånare som genom årens lopp byggt upp bolagen med skattemedel och man ska dessutom ha i åtanke att de flesta av bolagen när som helst kan omvandlas till förvaltningar om kommunens invånare så önskar.
Dessutom har kommunens skattebetalare genom beslut i fullmäktige gått i borgen för den vansinniga rekordinvesteringen.
Nog är etapp 5 på piren således en sak som i högsta grad angår kommunens skattebetalare och övriga invånare. Och nog är det kommunens skattebetalare som får stå för fiolerna när/om Henningsson beräkningar skulle visa sig vara vad jag anser - snömos.

Anders Englesson
(januari 2019)