
Sluta smita från skatten!
Läser att de pengarna kommunen gått i borgen för inte räcker
till det pågående projektet på Östra piren i Karlshamn. Trots detta fortgår
byggnationen av det dyraste bygget i kommunens historia utan att någon människa
på ett trovärdigt sätt kunnat förklara till vilken nytta.
Det finns åtminstone
tre skäl till att detta projekt kunnat säljas in till beslutsfattare enbart
genom bullshit:
1. De flesta kommunpolitiker i allmänhet anser att den viktigaste uppgiften är
att locka företag till kommunen.
2. De flesta kommunpolitiker i Karlshamn tror att det som finansieras via Stadsvapnet
inte påverkar kommunens ekonomi.
3. De flesta kommunpolitiker i Karlshamn hyser stor respekt för Netport, trots
att ingen kan förklara vad Netport sysslar med.Karlshamns kommuninvånare äger gemensamt fyra viktiga bolag (hamn-, bostads-,
energi- och fastighetsbolaget). Dessa ägs i sin tur av ett skalbolag
(Stadsvapnet) som används för att flytta pengar mellan bolagen för att därigenom
undvika statlig beskattning.
På grund av lagstiftning är det dock förbjudet att flytta pengar från
bostadsbolaget (KABO). Därifrån får man nöja sig med att lägga beslag på de
pengar som skulle ha betalats i skatt om inte skalbolaget funnits.
Det betyder i
praktiken att hamnbolagets och energibolagets vinster hamnar i fastighetsbolaget
för att därigenom subventionera delar av det privata näringslivet i kommunen.
När Stadsvapnet bildades var det med två motiveringar. Den ena var att
räntekostnader skulle kunna sänkas med gemensamhet och den andra var ren skattesmitning.Nu ser verkligheten annorlunda ut. Räntesamverkan är mer eller mindre
betydelselös och skalbolagets funktion har genom lagändring begränsats.
Därför måste nu Stadsvapnets existens ifrågasättas.Det är inte rimligt att väl fungerande kommunala bolag ska tvingas finansiera
vansinnesprojekt.
Det är inte moraliskt försvarbart att en kommun som är fullständigt beroende av
skattemedel sysslar med skattesmitning.Vi anser att Stadsvapnet bör läggas ner.
På så sätt kan de kommunala bolagen själva bestämma hur de ska använda sina
överskott. Om kommunen vill kan överskottet efter skatt användas i verksamheter
som kommunen är skyldig att bedriva såsom skola, vård och omsorg.
Dessutom förhindras effektivt vanvettiga projekt som Etapp 5 på Östra piren.
Anders Englesson,
Köksbordspartiet.se

Östra Piren
Vi läser att
den nye VDn för det kommunala fastighetsbolaget i Karlshamn (KAFAB) brottas med
stora svårigheter att bringa reda i den enorma skandalhärva som går under
namnet Etapp 5 på Östra Piren.
Ser även att VDn ämnar fortsätta på samma linje som förre VDn (eller
förr-förre?) som sa sig vilja införa marknadsmässiga hyror på Östra Piren. Ska
bli intressant att följa hur detta faller ut då det kostade Stefan Nilsson hans
anställning trots att hans agerande var helt i linje med bolagsordningen. Den
säger nämligen att KAFAB ska följa affärsmässiga principer.
Av allt att döma ser det nu ut som om bygget på piren reduceras bit för bit. Nu
sägs det att konsertsalen inte ska få någon inredning.
Har kommunfullmäktige blivit lurade igen?
När utökningen av borgensramen för bygget motiverades var det Netport som förde
talan.
Bland de objekt som nämndes fanns:
* Teknik konsertsal - 10 miljoner.
I övrigt påstod Netport att det krävdes mer pengar till bland annat:
* Ytterligare omtag - 20 miljoner (vilket kan betyda vad som helst).
* Byggindex -39 miljoner (trots att byggindex aldrig kan vara någon
överraskning).
* Momseffekt -5 miljoner (som om momsen var en nyhet).
Det står allt klarare att det stora problemet på Östra Piren är Netport. Detta
företag har dikterat villkoren och hållt i taktpinnen hela tiden.
Netport är ett företag som lever på bidrag.
Affärsidén är att söka bidrag genom
projekt från EU. Inte projekt som behövs utan projekt som är möjliga att söka.
Detta kan få märkliga konsekvenser.
Ett exempel är när en projektgrupp häromåret
åkte till USA för att lära sig använda Facebook (!?).
Netport har ofta framhållit sig själva som en tillväxtmotor utan att kunna visa
något annat än tomma ord.
Netports VD blev projektledare för det dyraste byggprojektet i kommunens
historia trots avsaknad av kompetens. Hur det gick har vi alla sett.
Ansvaret
för detta ligger naturligtvis på KAFAB, men även på Netport. Styrelsen för
Netport brukar skryta med att de representerar den heliga treenigheten mellan högskola,
näringsliv och offentlig sektor. De säger sig stimulera "forskning" och "kompetens".
Det är på deras initiativ som KAFAB nu bygger 700 arbetsplatser för nästan en
halv miljard utan att först försäkra sig om att någon är intresserad av att
hyra. Hur lokalerna ska fyllas kan ingen förklara.
Trots att Netport har tillägget "science park" verkar dess ledning vara vägledd
av en tro på övernaturliga krafter snarare än vetenskap.
Anders
Englesson
Kösbordspartiet.se

Stoppa bygget !
När bygget på Östra piren i Karlshamn skulle säljas in till
politikerna i kommunen hette det att mängder med hyresgäster stod i kö.
När
även den mest blåögde politiker förstått att detta inte var sant sa
projektledaren "när byggkranen kommer upp så kommer hyresgästerna".Nu har en byggkran varit uppe ett tag, men inte kommer det några rapporter om spekulanter.
I stället har fastighetsbolagets marknadschef sagt upp sig och slutat. Nu ska
kommunens etableringschef tas in och hjälp ska även hämtas från Kreativum, ett
annat av kommunens förlustföretag.Det som borde har varit uppenbart från början har alltså visat sig - etapp fem
bygger på en bluff. Det finns inga presumtiva hyresgäster i den mängd som
krävs.
Att denna bluff har kunnat säljas in till i tur och ordning fastighetsbolagets
styrelse, stadsvapnets styrelse, kommunstyrelsen och kommunfullmäktige är en
gåta. För att förstå detta måste man inse att kommunpolitiker i allmänhet har
våta drömmar om företagsetableringar och växande antal invånare.Det finns ingenting som så effektivt stänger ute det sunda förnuftet hos
kommunpolitiker som drömmen om nya företagsetableringar. Lägg gärna ner
kommunala verksamheter, eller sälj ut dom till det privata. Kräv hårda
ekonomiska besparingar på skola, omsorg och socialtjänster. Men ifrågasätt inte
företagsetableringar, hur orealistiska de än är.Samförståndet har varit totalt. Från vänster till höger. De enstaka som vågat säga
emot har kallats bakåtsträvare. (Även MP som en gång var emot bygget har nu
vikit ner sig.)Karlshamns fastighetsbolag bildades en gång i tiden för att kommunen skulle
kunna ingripa när marknadsekonomin misslyckats. När företag packat ihop och lämnat
sina lokaler tomma kände kommunen ett ansvar att försöka fylla dem igen. Ett
exempel är Halda i Svängsta.
Fastighetsbolaget
har alltid varit en förlustaffär för kommunen. Även högskolan och de fyra
tidigare etapperna på Östra piren har inneburit ekonomisk förlust för såväl
kommunen som för fastighetsbolagetEtt stort problem gällande bygget på piren är att är att VD:n för Netport har
haft så stort inflytande att han kunnat påstå vad som helst utan att ha blivit
synad.
Exempelvis har han ofta påstått att kommunens invånarantal ökat enbart på grund
av satsningarna på piren och att kommunen därmed gjort ekonomisk vinst. Båda
påståendena är lögner som lätt kan motbevisas.
Vi läser att kostnaderna för bygget på piren nu ökar än mer. Och med det
resonemang som borgensramarna har höjts finns det ingen gräns för hur mycket kostnaderna
kan öka. Att sätta stopp för bygget sägs ju vara en ännu större förlust än att
fortsätta ösa in pengar.
Kommunens politiker borde nu ta över initiativet, stoppa bygget och fundera över vad som verkligen behövs på Östra piren.
Anders Englesson,Köksbordspartiet.se
Stigande risk
Bygget på
Östra piren fortgår. Kommunkoncernen har beslutat att kommuninvånarna ska borga
för närmare en halv miljard. Ännu har vi dock inte fått någon rimlig förklaring
till hur det ska gå till att fylla huset med 700 hyresgäster vilket är hela
förutsättningen för bygget.
Två frågor har ställts om och om igen men aldrig fått något svar:
Vad säger att Etapp fem ska lyckas hyra ut kontor till mångdubbelt fler än de
som nu jobbar på piren och dubbelt så många som på AAK?
Vad är det för riskbedömning som ligger till grund för att uppföra ett halvmiljardbygge
på mark som är klassat som riskområde för översvämning?
Den sista frågan är relevant att ställa även när det gäller den planerade
bebyggelsen av åkanten. Den så kallade Åsikten.
Titta gärna på bilden här till
vänster. Den beskriver kommande översvämningsrisker i Karlshamn. Bilden finns i
en rapport som Länsstyrelsen gav ut 2012. Rapporten heter "Framtida högvatten".
SMHI har också kartor och texter om detta på följande länk: Stigande havsnivåer

Piren igen
Per-Ola Mattsson och Stig-Björn Ljunggren har var för sig
kommenterat kritiken mot det nya bygget på Östra piren. Deras åsikt är att Etapp
5 inte kostar skattebetalarna något eftersom projektet finansieras genom
banklån. Dessa banklån ska sedan betalas av hyresgästerna, sägs det.
Ljunggren jämför med hur det kommunala bostadsbolaget KABO bygger bostäder.
Men KABO hade aldrig byggt utan att försäkra sig om ett garanterat antal
hyresgäster.
Det nu pågående projektet på piren kräver 700 hyresgäster för att gå med vinst.
Det finns, enligt vad som redovisats, endast en kontrakterad hyresgäst. Det
finns inget som talar för att 700 hyresgäster ska komma från ingenstans. Vilket
för jämförelsen skull är nästan dubbelt så många som jobbar på miljardföretaget
på kajen mitt emot - AAK.
Det dyraste byggprojektet i kommunens historia genomförs alltså på ren
spekulation.
Lyckas man inte hyra ut 700 arbetsplatser kommer projektet att gå med förlust.
Banklånen måste betalas och fullmäktige har beslutat att kommunens invånare är
borgenärer.
Dessutom innebär den glädjekalkyl som ligger till grund för projektet en
förlustaffär de första åren. 40 miljoner ska täckas av två andra kommunala
bolag (Hamnbolaget och Energibolaget). Det är dock tveksamt om dessa bolag
klarar detta då de själva gör stora investeringar. Och de kommer absolut inte
klara det en längre tid.
Återstår
ägartillskott vilket betyder pengar direkt från kommunen. Pengar som är avsedda
för skola, vård och omsorg.
Inget annat kommunalt bolag hade spekulerat på detta sätt. Och absolut inte ett
privat företag.
Etapp 5 innebär kort sagt att risken, för att kommuninvånarna ska drabbas negativt,
är överhängande.
Köksbordspartiet

Skandalen höjer skatten
Den styrande koalitionen i Karlshamn (S, Mp, C) föreslår nu
en skattehöjning som ska ge kommunen c:a 40 miljoner extra i inkomst per år.
"Vi höjer hellre skatten än att dra ner på verksamheter", säger dom.Den så kallade oppositionen (M, L, KD, SD) säger att kommunen borde dra ner på
sådant som de inte har skyldighet att göra i stället för att höja skatten.
Oppositionen kan dock inte mena de pengar som kommunen årligen stöder det privata
näringslivet med. De kan heller inte mena stödet till den statliga högskolan på
fem - sex miljoner om året. Det finns nämligen ingen politisk oenighet om stödet
till någon av dessa frivilliga verksamheter som kommunen absolut inte har någon
skyldighet att ägna sig åt.Vart ska den höjda skatten då gå till förutom ovanstående? Kanske nya bygget på
Östra piren som det inte heller finns någon opposition mot bland partierna i
fullmäktige. De mest optimistiska beräkningarna gällande detta prestigefyllda
skrytbygge säger att det kommer att gå back med 40 miljoner fram till dess att
de sjuhundra kontoren är uthyrda. Alla beslutsfattare inser att det inte är
möjligt att få in dessa pengar via ökad urmjölkning av de kommunala bolagen. Detta
eftersom betalningskravet på Energibolaget och Hamnbolaget redan är så stort
att de näppeligen mäktar med mer. I fjol fick de vinstgivande kommunala bolagen
betala sammanlagt 19 miljoner till Kreativum och Fastighetsbolaget (KAFAB), som
nu håller på att bygga Etapp 5 på piren.
Hur ska Etapp 5 då finansieras? Kanske genom ägartillskott från kommuninvånarna
som nu alltså föreslås få en ökad skattebörda på (just det) 40 miljoner?
Är det för att finansiera skandalbygget på Östra Piren som skatten nu ska
höjas?
Anders Englesson,
Köksbordspartiet.se

Det stinker korruption
Det är något märkligt med politikerna i Karlshamn och Etapp
5 på Östra piren. Ingen av de som beslutat om projektet yttrar sig i debatten
förutom två moderater som har kallat bygget en skandal. Det har dock inte
hindrat dessa två från att rösta för både projektet och att kommuninvånarna ska
gå i borgen för nära en halv miljard.
För en vecka sedan ställde undertecknad fem frågor till ansvariga politiker.
Ingen har svarat. Man kan annars tycka att kommunalrådet Mattsson som är mycket
insyltad i hela projektet borde kunna leverera en väl underbyggd åsikt i media.
Mattsson är ju ordförande i det privata företaget Netport AB, som initierat
tanken på Etapp 5.
Det är VDn i Netport som varit projektledare för Etapp 5.
Netport har skickat mängder med fakturor till det kommunala bolaget KAFAB
gällande Etapp 5.
Mattsson borde alltså kunna prestera någon sorts försvar för skandalbygget.
Men inte.
Det förefaller som om Mattsson anser att det som byggs på piren inte
angår kommuninvånarna.
Det enda vi sett är lögner, halvlögner och vanligt struntprat från den forne
projektledaren och från några representanter för det privata näringslivet.
Det är hög tid att de politiker som står bakom beslutet talar om varför det är
en bra idé att lägga en halv miljard på 700 kontorsplatser.
Då kan de kanske
också passa på att redogöra för vilka kalkyler som säger att dessa
arbetsplatser kommer att bli uthyrda. Det är ju det som är hela poängen med
bygget - 700 arbetsplatser ska hyras ut och därmed få KAFAB på fötter.
Vad är
det som säger att det kommer att ske?
Man kan undra eftersom BTH, som är
grunden för allt på piren, flaggar för att de inte vill ha vilka företag som
helst i det nya bygget.Och var har de 130 miljonerna som bygget redan har kostat tagit vägen?
Köksbordspartiet tycker att hela projektet stinker korruption och vill gärna
att någon bevisar motsatsen.
Anders Englesson,
Köksbordspartiet.se

Fem frågor
De senaste turerna kring etapp 5 på Östra piren ger
anledning till flera frågor:
1. Varför fick Stefan Nilsson sparken som VD? Var det för att han fockade Henningsson
som projektledaren för etapp 5?
Den före detta projektledaren är fortfarande
VD för Netport. Kan detta tyda på att Per-Ola Mattson som är ordförande i Netport
tycker att det var fel att sparka projektledaren? Är det detta som ligger bakom
avskedandet av Stefan Nilsson?
2. Nu står det bolag som ämnar genomföra det dyraste bygget
i kommunens historia utan VD. I stället ska en konsult sköta VD:s sysslor. Ingen
VD och ingen projektledare, men det dyraste byggprojektet någonsin ska ändå igång.
Varför denna panik?
3. Med anledning av att två representanter från näringslivet hoppat av KAFAB:s
styrelse sa ordföranden i bolaget följande i media: "Det är speciellt med
kommunala bolag. Det blir mycket politik". Detta är ett mycket
uppseendeväckande uttalande. Redan i grundkursen för styrelserepresentanter får
man lära sig att när någon tar ett uppdrag i en bolagsstyrelse är det bolagets
intressen som gäller, inget annat. Alla politiska åsikter måste därför lämnas
utanför styrelseuppdraget. Frågan uppstår - vad är det för politiska åsikter
som fått styrelserepresentanter att hoppa av sina uppdrag?
4. Vad är det som döljs för kommunens invånare? Vi måste få veta eftersom det är vi kommuninvånare som äger de kommunala bolagen och det är vi som tvingats gå i borgen för detta skandalbygge!
5. En aspekt som sällan belyses när det gäller bygget på piren är konsekvenserna
av klimatförändringen. Dessa kommer att medföra stora problem och faktum är att
något bygglov inte hade beviljats för etapp 5 om inte en gammal detaljplan
kunnat användas. Östra piren är nämligen klassat som riskområde för
översvämning.
En ny rapport från Forskargruppen vid Potsdams institut för klimatforskning
säger att avsmältningen enbart från Antarktis kommer att innebära att
havsnivåerna höjs med 2,5 meter inom sextio år, enligt det mest gynnsamma
scenariot. Det kommer att ske oavsett om världens länder lyckas leva upp till
Parisavtalet. Om Parisavtalet inte uppnås kommer konsekvenserna att bli än
värre.
Mot denna bakgrund kan man undra vad Karlshamns kommun har för beredskap inför klimatförändringens
konsekvenser. Har kommunen över huvud taget någon plan eller resonerar kommunledningen
lika dåraktigt som förre projektledaren för etapp 5, det vill säga "det är bara
att sätta upp en barriär i Öresund"?
Anders Englesson,
köksbordspartiet.se

Skandalen på piren
När
Karlshamns kommunfullmäktige beslutade att utöka borgensramen för bygget på
Östra piren var det enda argument som framfördes att det nu var för sent att
backa ur eftersom det då blir för dyrt för kommunen. Samma argument framfördes
häromdagen i BLT av förre fastighetschefen Ulf Olsson. Men det är inte sant. I
stället kommer bygget, om det genomförs att bli en ännu större ekonomisk belastning
för kommuninvånarna under lång tid. Det är nämligen omöjligt att finansiera
bygget så som den amatörmässiga planen var utformad från början. KEAB och
Hamnen kommer inte att ensamma kunna finansiera det underskott som kommer att
uppstå. Notan kommer att skickas till skattebetalarna, med neddragningar för
vård, skola, barnomsorg och äldreomsorg som följd.
Det bärande argumentet när projektet först presenterades var att det med 700
arbetsplatser skulle finansiera alla de underskott som det kommunala fastighetsbolaget
(KAFAB) dragit på sig genom att subventionera hyror åt det privata
näringslivet. Nu framstår det för allt fler att det inte kommer att bli några
700 arbetsplatser vilket innebär att hela grundtanken med projektet faller platt
till marken.
Etapp 5 såldes in till politikerna med argument som närmast skulle kunna liknas
vid rövarhistorier. Tyvärr är kommunpolitiker ofta lättköpta när det kommer
till rosenskimrande illusioner om en ljus framtid. Särskilt om valda delar av näringslivet
hejar på och applåderar.
De 130 miljoner som hitintills belastat projektet härrör från grundläggningen
och de osannolikt höga arkitektkostnaderna, som tillsammans utgör nästan halva
summan. Resten av pengarna har gått till något annat.
Flera av varandra oberoende källor har till undertecknad hävdat att det varit
allmänt känt bland entreprenörer att det kommunala fastighetsbolaget inte
alltid kontrollerat de fakturor som de fått in. Detta kan ha inneburit att
Etapp 5 fungerat som slasktratt och betalt fakturor som inte alls rört
projektet.
Det har till undertecknad även kommit uppgifter om att den tillbyggnad som
gjorts mellan de södra byggnaderna på piren har belastat Etapp 5 helt eller
delvis. Är det så att KAFAB eller Netport (eller båda) genom detta medvetet fört
kommuninvånarna bakom ljuset? I så fall är det särskilt allvarligt eftersom
ordföranden i Netport är samma person som är ordförande i kommunstyrelsen.
Det bästa för kommunen och dess invånare vore om projektet stoppas nu och tid ges för eftertanke.
Anders
Englesson,
Köksbordspartiet.se

Äntligen
Äntligen vaknar en politiker i Karlshamn och tar bladet från mun.

Missuppfattning som vision
En extern utredning och tre artiklar i BLT har visat att byggprojektet på Östra piren i Karlshamn har drivits av omdömeslösa amatörer.
I den sista artikeln gjordes en enkät bland kommunens gruppledare i
fullmäktige. Ingen av dessa vågade ställa sig kritisk till skandalbygget. Enkäten
visade att det inte finns någon opposition i Karlshamn vilket i sig är en stor
fara för demokratin.
Alla sju politiker låter flosklerna hoppa ur munnen: "hänga med i
utvecklingen", "fortsätta utvecklingen", "vi behöver fler företag", "symboliskt
viktigt" och så vidare.
Detta är märkligt. Kommunens alla ledande politiker anser alltså att det
privata näringslivet i Karlshamn inte kan stå på egna ben.
Samma politiker har även beslutat att kommunen ska ha som mål att bli
50 000 invånare. Eller är det en vision? I vilket fall måste frågan
ställas - varför?
Det kan väl inte vara så illa att kommunpolitiker fortfarande hyser
missuppfattningen att kommunen tjänar ekonomiskt på att bli fler invånare?
Är det ett mål att bli 50 000 invånare bygger det på ren okunnighet och som
vision är den idiotisk. En vision ska inte vara mätbar utan vara en utopi, en
strävan, en färdriktning. Till exempel "Karlshamn ska bli världsledande i
omställningen till en hållbar livsstil".
Etapp fem på Östra piren är ett tydligt exempel på hur illa det kan gå om den
enda ledstjärnan är att invånarantalet i kommunen ska öka. Nu byggs (kanske) den
dyraste fastighet som kommunen varit engagerad i. Den ekonomiska kalkylen bygger
på att 700 arbetsplatser ska hyras ut. Att beslutsfattare svalt detta är en gåta.
Netport Science park som ligger bakom hela projektet framstår mer och mer som
en glassig lekstuga vars verksamhet ingen kan redogöra för på ett trovärdigt
sätt. Inget av dess mål har uppnåtts och talesmännen har ofta slirat på
sanningen.
Exempelvis påstod VDn för Netport såväl i Sydöstran den 29 maj 2017 som i P4
den 21 februari 2014 att kommunen tjänat ekonomiskt på Netport eftersom dess
verksamhet gjort att invånarantalet i kommunen ökat.
I själva verket är det invandringen från utlandet som gjort att kommunens
invånarantal ökat vilket tydligt åskådliggörs i kommunens årsredovisning för
2018 (sid 6).
Det borde göras en seriös utvärdering av vad kommunen fått ut av de hundratals
miljoner som spenderats på Netport och BTH och då även väga in resultatet av
det ouppnådda målet att BTH i år (2020) ska ha 750 helårsstudenter.
Om kommunen i stället lägger sina pengar på de uppgifter kommunen egentligen
ska sköta, kommer Karlshamn automatiskt att bli mer attraktivt.
Christel och Anders Englesson,
Köksbordspartiet.se

Överklagan
Köksbordspartiet har skickat in en överklagan till
Förvaltningsrätten i Växjö gällande fullmäktigebeslutet om att bevilja utökad
borgensram för bygget av "Etapp fem" på Östra piren.
Anledningen är att vi anser att kommunalrådet Per-Ola Mattsson var jävig
eftersom han är ordförande i Netport AB som är mycket insyltat i byggnadsprojektet.
Vi tror alltså att beslutet var olagligt på grund av jäv.
Vi tycker för övrigt att det är beklämmande att ingen enda kommunpolitiker
vågar ställa en enda kritisk fråga i offentliga sammanhang. Det handlar trots
allt om den dyraste investering som gjorts i kommunen. Dyrare än bygget av
Stenbackaskolan och dyrare än Östralycke. Dessa båda enormt påkostade projekt
visste man dock skulle komma till god nytta för kommuninvånarna. När det gäller
bygget på piren vet ingen om kontoren ens kommer att bli uthyrda. Fegheten
lyser om politikerna när de röstar ja till utökad borgensram för projektet och samtidigt
hävdar likt biskop Brask "härtill är jag nödd och tvungen".
Det finns ingenting som säger att någon
av fullmäktiges ledamöter var tvungna att fatta det beslut dom gjorde.
Fastighetsbolaget hade en borgensram som dom påstår att de inte kan hålla sig
inom. Det påståendet var uppenbarligen tillräckligt för att fullmäktiges
samtliga ledamöter skulle fylla på borgenssumman med etthundratrettio miljoner.
Vad händer när skolan eller äldreomsorgen säger att de inte klarar sig inom de
ramar som fullmäktige tilldelat dem? Svaret blir undantagslöst att verksamheten
får rätta sig efter den budget de har fått sig tilldelad och därmed basta.
Sparbetingen för skola och omsorg har stått som spön i backen.
Det resonemang som gäller för de verksamheter kommunen är lagbunden att sköta verkar
emellertid inte gälla när det handlar om att kratta manegen för det privata
näringslivet. Så verkar det åtminstone om man tittar på "Etapp fem" vars
borgensram fyllts på trots att inkompetens och oegentligheter kantat projektet.
Nu har projektledaren för bygget, Samuel Henningsson, tillika VD:n för Netport,
bytts ut eftersom han betraktas som inkompetent av KAFABs styrelse. Han är dock
fortfarande VD för Netport, vilket låter märkligt.
Visst kan man skylla på projektledarens inkompetens, men ansvaret ligger på
KAFABs styrelse som en gång utsett honom till projektledare. Likaledes ligger
ett ansvar på styrelsen för Netport som rimligen måste ha understött sin VD i
rollen som projektledare. Samuel Henningsson har varit den främste pådrivaren
för bygget sedan starten. Det var han som fick uppdraget att övertyga tveksamma
bolagsmän och politiker.
Henningsson har genom åren gjort sig känd för att hävda att kommunen tjänar
ekonomiskt på fler invånare eftersom utjämningsystemet mellan Sveriges kommuner
i genomsnitt ger ett visst antal tusenlappar för varje ny invånare. Det
resonemanget bygger emellertid på okunskap eftersom utjämningssystemet är
utformat så att ingen kommun kan tjäna något. De pengar som utjämningssystemet
eventuellt ger för nya invånare ska motsvara den summa som de kostar kommunen.
Det är det som är hela poängen.
Troligen är det dock Henningssons felaktiga resonemang som lurat politiker i
Karlshamn att stödja "Etapp fem" på Östra piren.
Vi hoppas att denna okunskap inte ligger till grund för kommunens strävan att
bli 50 000 invånare. Det vore ju förfärligt om så vore fallet.
Texten i vår överklagan följer här:
Till
Förvaltningsrätten i Växjö
Box 42
351 03 Växjö
Överklagan gällande laglighetsprövning av Karlshamns kommunfullmäktiges beslut
den 15:e juni 2020, paragraf 92 angående utökad borgensram (protokollsutdrag
bifogas som bilaga 1).
Den utökade borgensramen gäller Karlshamns kommuns helägda
fastighetsbolags (KAFAB) projekt som benämns "Etapp fem". När beslutet togs
anmälde två fullmäktigeledamöter jäv eftersom de även är ledamöter i KAFABs
styrelse. De deltog därför inte i beslutet gällande den aktuella paragrafen.
Däremot anmälde inte styrelseordföranden i Netport AB, Per-Ola Mattsson, jäv
vilket han enligt undertecknad borde ha gjort av tre skäl:
1. Netport AB har ekonomiskt intresse av att fullmäktige fattade det beslut som
gjordes då Netport AB är ekonomiskt involverad i projektet. Av den bokföring av
projekttransaktioner gällande "Etapp fem" som här bifogas som bilaga 2, framgår
att mellan den 24:e augusti 2017 och den 11:e maj 2020 hade Netport AB belastat
projektet med 1,7 miljoner.
2. Netport AB har fått betalt från KAFAB för konsulttjänster till en kostnad av
8 miljoner för att värva hyresgäster till "Etapp fem". Denna kostnad finns
bokförd som en minuspost i projektet (E & Y) eftersom revisorerna upptäckte
att posten bokförts felaktigt. Kostnaden upptogs i stället i KAFABs bokslut 2018
(utdrag ur projekttransaktionerna bifogas som bilaga 3).
3. Netport AB har under hela projekttiden varit mycket engagerat i utvecklingen
av "Etapp fem". VD.n för Netport AB Samuel
Henningsson, har till och med varit projektledare tills helt nyligen.Mot denna bakgrund anser undertecknad att Förvaltningsrätten bör pröva om
Netport ABs styrelseordförande Per-Ola Mattsson, tillika KSO i Karlshamn, var
jävig när beslutet om utökad borgensram togs.
Fullmäktiges möte kunde följas via webbsändning. Jag skriver här in en länk till webbsändningen: https://secure.quickchannel.com/Qc/create/mainshow.asp?id=gjhp47
Av sändningen framgår att Netport ABs ordförande, Per-Ola Mattsson, vid behandlingen av ärendet argumenterade för utökad borgensram.
Asarum 2020 07 02

Beklämmande
Tittade på webbsändningen från fullmäktiges behandling av
utökad borgensram för bygget på Östra Piren. Det var en beklämmande upplevelse.
Endast fyra ledamöter yttrade sig i frågan som i grunden handlar om den största
investering som kommunen hitintills gjort. Närmare en halv miljard ska investeras
på ett kontorskomplex, vilket inte alls ingår i kommunens uppgifter.
Det gemensamma för talarna på mötet var att de, likt Pontius Pilatus, tvådde
sina händer och sa att de var tvungna att utöka ramen annars blir det en dryg
kostnad för kommunen.
De menade alltså att oavsett om det är rätt eller fel att bygga kontoren måste
de fortsätta eftersom någon ödelagt 130 miljoner redan innan bygget börjat. Det
har alltså kostat så mycket att det måste kosta ännu mer(!?)
I och med beslutet att fortsätta på den utökade planen för bygget på piren
kommer det kommunala fastighetsbolaget att redovisa enorma underskott under
flera år framåt. Det är planerat så. Planen är också att bygget ska generera
vinst när sjuhundra arbetsplatser är uthyrda. Hur detta ska tillgå kan dock
ingen redogöra för. Det är naturligtvis fritt att tro att det blir vinst en
gång i framtiden liksom det är fritt att tro på jultomten.
Mänskligheten står inför en gigantisk klimatkris som riskerar att omintetgöra
mänskligt liv. Detta kommer att kräva stora investeringar i alla kommuner. Vad
väljer Karlshamn då att göra? Jo, att bygga kontor för närapå en halv miljard
och därmed blockera andra viktigare investeringar.
De ledamöter som yttrade sig på fullmäktigemötet hade enbart tomt prat att
tillföra. Inte ett enda argument framfördes om varför det är viktigt för kommunen
att göra investeringar åt det privata näringslivet. Och inte en enda ledamot
förde fram någon kritisk synpunkt mot att investera närmare en halv miljard på
något som inte tillhör det kommunala ansvarsområdet.
Det verkar vara som befarat - Karlshamn saknar såväl opposition, miljötänkande som
framtidsvisioner värda namnet.
Noterbart är också att några ledamöter lämnade lokalen på grund av jäv. De är
tydligen engagerade i fastighetsbolaget. Men kommunalrådet Mattsson som är styrelseordförande
i Netport AB, vilket i högsta grad är involverat i denna affär, omfattades
uppenbarligen inte av misstanken om jäv. Mycket märkligt.
Anders Englesson
Midsommarafton 2020

Melander om piren
Sven Melander har gett sig in i debatten om skandalbygget på Östra
Piren. Vi i Köksbordspartiet fick en känsla av att det var ett beställningsjobb
han gjorde med sin insändare i BLT den 4:e juni som sedan följdes upp med en
större artikel dagen efter. En rikskändis som uttalar sig kan ibland göra susen
särskilt om de lokala förespråkarna mest gör taffliga inlägg utan substans.
Tyvärr verkar dock, den annars så träffsäkre, Melander här ha missat målet.
Melander tycks tro att det handlar om att bygga en vacker byggnad för att locka
besökare och allmänt intresse. Sanningen är att Karlshamn har mängder med
sådana - Väggaskolan och kallbadhuset för att nämna två. Den byggnad som det
skrivits mest om i världspressen blev dock aldrig av ty den valde de styrande
att helt sonika stryka ur planerna på grund av ekonomiska skäl (utan protester
från näringsliv eller kändisar). Men då handlade det om ett bibliotek och det
är naturligtvis inte så intressant som sjuhundra kontor.
Melander pratar i artikeln om det begränsade skatteuttaget i Blekinge. Det är
kanske därför skattebetalarna inte är så pigga på att gå i borgen för ett byggnad
som ingen vet vad den ska användas till. Melander pratar som om han vore en som
bidrar till skatteuttaget, men i själva verket är han skriven i Hägersten och i
en artikel i den utmärkta tidningen Travronden säger han apropå det faktum att
han ibland bor i Svängsta utanför Karlshamn "Men jag står bara ut
att vara där några dagar i sträck. Man blir understimulerad på landet. Det är
mest bara en massa träd och växter överallt."
När man byggde Turning Torso visste man att lägenheterna skulle hyras ut. När
man byggde Globen visste man att den sällan skulle stå tom. Alla de ikoniska
byggnader som uppförts i landet har haft ett syfte och en klar användning innan
de byggdes. Så är det inte i detta fall. Trots att Fastighetsbolaget (KAFAB) betalat
åtta miljoner för tvivelaktiga konsulter påhittade av VD:n på NetPort har dessa inte lyckats frambringa en enda
hyresgäst. Och då ska man veta att det krävs sjuhundra dylika för att bygget
ska fylla sitt syfte. Sjuhundra kontor i Malmö eller Stockholm är kanske
småpotatis, men i Karlshamn är det inte det. Sjuhundra kontor skulle göra detta
hus till den största arbetsplatsen i kommunen. Vem kan tro på det när inte en
enda hyresgäst kan redovisas?
Det måste finnas rim och reson. Hade projektmakarna hållit sig till planen hade
det bara blivit ett hälften så stort bygge och det hade nog fler kunna förlika
sig med.
Anders Englesson,
Köksbordspartiet.se

Den som gapar efter mycket...
I onsdagens tidning tar VD:n på NetPort till brösttoner och
kräver "nej-sägarna" på svar angående bygget på Östra Piren. " Det är hög tid
att berätta om er vision om framtiden och tillväxten", säger VD:n.
För min del skulle svaret kunna bli kort - bygg hälften så stort i enlighet med
planen från början. Det hade visserligen fortfarande varit ett vågspel, men den
ekonomiska risken hade blivit betydligt mindre. Dessutom hade bygget inte
blockerat viktiga investeringar inom kommunen vilket blir fallet med ett bygge
som kostar över 300 miljoner.
Det finns dock mer att säga om Samuel Henningssons inlägg.
För det första kan inte tillväxt vara ett självändamål. Det finns ingenting som
säger att ett samhälle är bättre om det har 50 000 invånare i stället för
30 000.
Dessutom är det ett faktum att det är invandringen som gjort att Karlshamns invånarantal
ökat de senaste åren. Karlshamn har tydligen gott rykte bland människor som
tvingats på flykt och det ska vi vara stolta över. Det är detta som gjort att kommunen
inte har behövt lägga ner skolor och förskolor på senare år och det är detta
som gjort att vi har ett levande centrum och många restauranger. Henningsson
vill dock hävda att det är NetPort som ligger bakom ökningen. Sedan NetPort
bildades har anställda i kunskaps- och tjänsteföretag ökat med över tusen
personer säger Henningsson. Det är säkert sant, men det har inte så mycket med
NetPort att göra. Det största skälet är i stället lagändringar och privatiseringar
av den offentliga sektorns verksamheter.
NetPort och BTH har naturligtvis också bidragit till Karlshamns utveckling
genom att stimulera tillkomst av
företag. Därför har det sedan länge varit en medveten politisk satsning i
full enighet att understödja verksamheterna på piren med åtskilliga skattemiljoner
årligen. NetPorts roll är dock inte så stor som Henningsson vill påskina.
Att dra till i övermått har dock ofta varit Henningssons melodi när han ska
motivera sin verksamhet. Det är kanske också därför han hamnar fel när det
gäller bygget på piren och gapar efter alldeles för mycket.
Tagga ner och tänk efter innan det är för sent, Henningsson. Det finns ett i
sammanhanget tänkvärt ordspråk - den som gapar efter mycket mister ofta hela
stycket.
Anders Englesson,
Köksbordspartiet.se

Fromma förhoppningar
I tisdagens tidning fanns en insändare från ett stort
antal företagare i Karlshamn. De kallade det planerade kontorshuset på Östra
Piren för "Viktigaste satsningen på hundratals år".
Trevligt med sådan entusiasm från näringslivet.
Jag har emellertid varit motståndare till detta bygge sedan starten eftersom
det är ett ekonomisk hasardspel som inget enda av de företag som undertecknat
insändaren hade gett sig på om de själva hade finansierat det med egna medel.
Nu är det kommuninvånarna som ska gå i borgen för risktagandet och då är det
lite lättare att vara villig att spendera.
450 hyresgäster krävs för att projektet inte ska bli en ekonomisk katastrof och
700 hyresgäster krävs för att det ska bli en ekonomisk vinst.
AAK på Västra kajen omsätter över 7 miljarder och har 423 anställda enligt 2018
års bokslut.
Vad, förutom fromma förhoppningar och amsagor, säger att det nya huset på Östra
piren ska få fler hyresgäster än anställda på Sojan?
Åtta miljoner har ödslats på konsulttjänster för att värva hyresgäster. Inte en
enda ny hyresgäst har redovisats.
En intressant uppgift är att det idag finns 250 arbetsplatser på Östra piren
och då är lärarna på BTH inräknade. Det finns dessutom tomma lokaler i de
befintliga byggnaderna och antalet studenter tynar betänkligt och ligger nu en
bra bit under det antal som kommunen och BTH har slutit avtal om.
Kommunen lägger årligen fem miljoner på högskolan och
fastighetsbolaget får varje år tillskjutas ungefär samma belopp via
Stadsvapnet. Den summan lär inte bli mindre om den största hyresgästen i
Haldafastigheten tappas, vilket har framkommit i media.
Det finns alltså problem med företagandet i Karlshamn som kanske borde lösas
innan man bygger på sig ett nytt gigantiskt problem.
I Karlshamn behöver vi inte ett ännu större underskott i det kommunala
fastighetsbolaget.
300 miljoner kan investeras betydligt effektivare på annat sätt än i ett
kontorskomplex som uppförs på ren spekulation.
Dessutom är det ett viktigt faktum att Östra piren är klassat som riskområde
för översvämning på grund av klimatförändringen. Vem bygger, medveten om detta,
ett skrytbygge för 300 miljoner på en sådan plats? Men kanske har de
undertecknande företagarna, fastighetsbolaget, kommunstyrelsen och
kommunfullmäktige samma tro som VDn på Net Port - att det lilla
problemet löses med en barriär i Öresund?
Anders Englesson
2020 05 12

Insyltat
Enligt uppgifter i media håller Karlshamns fastighetsbolag
(KAFAB) på att tappa sin största hyresgäst i Haldafastigheten. Det kommer i så
fall att innebära att bolaget kommer att göra stora förluster som kommunens
övriga helägda bolag ska betala. Det är politikerna som har beslutat att dessa
företags överskott ska användas för att stimulera det privata näringslivet
genom fastighetsbolaget. I förlängningen handlar det om pengar som skulle ha
kunnat användas till skola, äldreomsorg, barnomsorg och annat som kommunen har
ansvar för.
KAFABs affärsidé är att stödja näringslivet. Under hela detta bolags existens
(även när det hette Munkahusbolaget) har det gjort enorma förluster. Även när
deras fastighetsbestånd var helt uthyrt gjordes varje år miljonförluster som
vidarebefordrades till KEAB, Hamnen och i viss mån KABO. Anledningen är att KAFAB
har subventionerat lokalhyrorna. Denna politik har haft en viss relevans
särskilt när det har handlat om Haldafastigheten som ett av Sveriges större
företag helt sonika lämnade. Kommunens bolag fick helt enkelt försöka rädda
orten Svängsta.
På senare år har det mesta av KAFABs kostnader handlat om Östra Piren med en
dyrbar satsning på BTH som gett allt mindre tillbaka. Idag är antalet studenter
färre än någonsin enligt tillgängliga siffror.
En annan dyrbar verksamhet går under namnet NetPort med tillägget "science
park". Detta bolag har nu via sin VD lyckats sälja in idén att bygga ett lyxhus
med sjuhundra kontor på piren. Dessa kontor ska hyras ut och i sin tur generera
så stora inkomster att KAFAB för första gången i sin historia ska redovisa plus
i räkenskaperna. Denna idé köpte KAFABs styrelse, Stadsvapnets styrelse,
kommunstyrelsen och kommunfullmäktige som beslutade att kommunens invånare ska
gå i borgen med 300 miljoner kronor för detta bygge.
Inget kritiskt sades från de styrande ens när det visade sig att NetPorts VD
smusslat undan en utgift på åtta miljoner som gått till - ingenting. Ja, det
hette konsulttjänster för att värva hyresgäster, men inga hyresgäster har
redovisats förutom biografen.
Detta är bekymmersamt inte minst eftersom KAFAB redan idag har outhyrda lokaler
på Östra piren och ser ut att få det även på Halda.
Man blir betänksam eftersom kommunen dessutom valt att omintetgöra den kontrollmekanism
som byggts in i kommunallagen vilken säger att kommunstyrelsen har uppsynsansvaret
över kommunens bolag. Kommunstyrelsen ordförande är nämligen ordförande i Net
Port AB också. Dessutom är ordföranden i KAFAB ledamot i kommunstyrelsen.
När en person sätter sig i en bolagsstyrelse är det företagets intressen som
ska prioriteras. Allt handlande ska utgå ifrån detta.
Det innebär i sin tur att en styrelseledamot i ett kommunalt bolag som även
sitter i kommunstyrelsen inte kan utföra sin plikt att utöva uppsyn på ett
objektivt sätt. Det handlar om jäv eller att sitta på två stolar samtidigt.
Vilken stol ska väljas om det blir en intressekonflikt?
Ett antal underliga rör står på Östra Piren och pekar rakt upp mot himlen. Dessa
har kostat 25 miljoner och står nu som ett monument över tanklöshet och slöseri
i Karlshamns kommun.
Anders Englesson
Köksbordspartiet.se

Tysnaden
Enligt vad som sägs ska en upphandling göras i mars gällande
det som kallas etapp fem på östra piren i Karlshamn. Det kommer att bli det
dyraste huset kommunen någonsin byggt. Huset byggs av kommunens fastighetsbolag
och ingen vet egentligen varför.
VD:n för Netport säger visserligen att det ska bli sjuhundra nya arbetsplatser
där men han kan inte redovisa en enda kommande hyresgäst. VD:n för Netport har
via konsulttjänster spenderat åtta miljoner för att ragga hyresgäster utan
något annat resultat än lösa påståenden. "De åtta miljonerna är väl investerade
pengar" säger VD:n. Ja, vad ska han säga? Han måste ju slå i borgenärerna och
ägarna som tillika är kommunens invånare att något uppnåtts och att han inte
spekulerar med deras pengar. Hade han inte sagt så hade han fått söka nytt
jobb.
Vi lever i en demokrati vilket betyder att kommunens invånare har valt ett
antal företrädare som ska tillvarata våra gemensamma intressen. Enligt
kommunallagen har kommunstyrelsen ansvaret att hålla uppsikt över de kommunala
bolagen. Men samtidigt sitter vissa ledamöter i kommunstyrelsen även i de bolag
de ska hålla uppsikt över. Exempelvis är ordföranden i Fastighetsbolaget
ledamot i kommunstyrelsen. Kommunstyrelsens ordförande är dessutom ordförande i
Netport som spelar en avgörande roll när det gäller det rekorddyra bygget på
piren.
Detta förhållande innebär naturligtvis att det kan bli svårt med uppsikten. Vem
ska dra i handbromsen när ledande politiker själva är insyltade?
Vad säger tjänstemännen? Vad säger revisorerna? Vad säger oppositionen (om det
nu finns någon dylik)?
Finns det ingen i kommunen som har synpunkter på att det ska byggas ett hus för
tre hundra miljoner kronor utan att någon på ett trovärdigt sätt kan visa att
detta inte blir ett ekonomiskt fiasko?
Anders Englesson,
Köksbordspartiet.se

Vart tog pengarna vägen
För några veckor sedan ställdes frågan: Vart tog de åtta
miljonerna vägen? De som utbetalats för konsulttjänster i syfte att värva
hyresgäster till det rekorddyra bygget på Östra Piren i Karlshamn. Nu har jag
fått ett svar efter samtal med VD:n för Netport. För åtta miljoner kronor har två
anställda på Netport värvat 40 eventuella intressenter. Pengarna har bokförts
som konsultarvoden. Det betyder att det kommunala fastighetsbolaget (KAFAB) har
av Netport köpt tjänster, vars resultat knappast står i rimlig relation till kostnaden.
Netports VD är dessutom projektledare för fastighetsbolagets bygge vilket innebär
att han sitter på två stolar och därmed på sätt och vis skickar fakturor till
sig själv. Fakturorna gällande konsulterna försöktes dessutom smusslas undan
genom att de inte redovisades korrekt. Är
KAFAB verkligen nöjd med detta och vad säger kommunstyrelsen som har den lagstadgade
plikten att hålla uppsikt över bolaget?
Resultatet av "konsulternas" arbete betyder också att om projektet verkligen
blir av så kommer det dyraste huset i kommunens historia att byggas på ren
spekulation. Skulle de fåtal intressenter som kostat kommuninvånarnas
fastighetsbolag åtta miljoner verkligen bli hyresgäster så kommer de 700 uthyrda arbetsplatser som krävs för att
bygget inte ska bli ett ekonomiskt fiasko, ändå framstå som en utopi.
"När bygget väl kommer igång med byggkranar och skyltar så kommer intressenter
att strömma till", säger VD:n.
På andra sidan Mieåns utlopp ligger Sojan (eller AAK som en del säger). Det är
det största privata företaget i kommunen med omsättning på 7,5 miljarder och 450
anställda. VD:n för Netport menar på fullt allvar att det åttamiljoners-konsulterna
misslyckats med ska byggkranar och skyltar fixa! Det vill säga locka betydligt
fler att jobba på Östra Piren än vad som är fallet på storföretaget Sojan.
"Ja", säger VD:n "om tretton år kommer det att jobba 700 i det nya bygget."
Det av Karlshamns kommuninvånare ägda fastighetsbolaget bygger alltså ett hus
för 300 miljoner på antaganden, spekulationer och fromma förhoppningar. Någon
annan slutsats kan inte dras.
När det hitintills dyraste bygget i kommunen - Stenbackanavet- byggdes för 200
miljoner, visste alla att huset skulle bli fullt och fylla sin funktion. Trots
det blev det stora politiska motsättningar och sprickor i partier inför det
bygget eftersom det var så dyrt. Det nu aktuella bygget på piren verkar dock
vara ställt utom all partipolisk diskussion. Man kan undra varför.
Bygget är nämligen kontroversiellt inte enbart för det
ekonomiska hasardspelet. Det finns ytterligare frågetecken. Ett är att piren
klassas som ett område med risk för översvämning på grund av stigande
havsnivåer, vilket betyder att det inte bör byggas på området över huvud taget.
Om detta säger VD:n för Netport science
park: "översvämningar är inget problem, man sätter bara upp en barriär i
Öresund."
Man tar sig för pannan (igen).
Anders Englesson,
Köksbordspartiet.se

Ljusskyggt på piren
Det som planerades vara en nybyggnation på Östra Piren i
Karlshamn ser idag mest ut som en postmodern konstinstallation. Tjugofyra
miljoner kronor har hitintills spenderat
på den grund som ska bli... ja vad då?
Kanske borde hela affären vara föremål för en brottsutredning. Jag ska försöka
förklara varför.
Innan Stadsvapnet fattade beslutet om att bygga den aktuella fastigheten som
skulle hysa sjuhundra arbetsplatser fick Stadsvapnets styrelse av VD:n för
Netport veta att olika företag stod i kö för att hyra på Piren och att
trångboddheten i de nuvarande byggnaderna var enorm. Sjuhundra nya hyresgäster
var inget problem alls att värva hävdade han. Därför var det viktigt att slå
samman två planerade byggen och göra att jättestort i stället. Vi som var
skeptiska fick veta att när hälften av arbetsplatserna var uthyrda så var
bygget finansierat. Och kommuninvånarnas risktagande genom att gå i borgen för
trehundra miljoner, som var hela byggets
kostnad, var ingen risk alls. Det hela var redan så gott som klart eftersom
hyresgästerna ju stod i kö.
Stadsvapnet är det kommunala bolag i Karlshamn som äger alla de andra bolag som
kommunens invånare äger till hundra procent.
Undertecknad har i olika perioder
suttit Stadsvapnets styrelse sedan jag var med redan då bolaget bildades .
Avsikten med bolagsbildningen var framför allt att komma undan statlig skatt
genom att låta vinster och förluster ta ut varandra i en bolagskoncern.
Klassisk skalbolagsverksamhet alltså. Detta huvudskäl kvarstår än i dag även om
lagstiftningen nu gjort det svårare för Stadsvapnet att leva upp till sitt
syfte.
Det sista mötet med Stadsvapnet som undertecknad deltog på gällde bokslut för
de kommunala bolagen för 2018 års verksamhet.
Det var energibolagets, hamnbolagets, bostadsbolagets och fastighetsbolagets
årsbokslut som skulle behandlas. Det uppseendeväckande i handlingarna inför
mötet var att fastighetsbolaget som äger fastigheterna på Östra Piren, nu radikalt
skulle reducera sitt mångmiljonunderskott för första gången i dess historia.
Så skulle det emellertid inte bli för
när mötet väl började fick vi plötsligt nya handlingar. Underskottet skulle i
stället bli högre än någonsin. Det visade sig att åtta miljoner i utgifter hade
smusslats undan och i stället planerades redovisas i samband med kostnaderna
för det kommande bygget på piren. Revisorerna hade upptäckt detta brott mot
reglerna just innan mötet.
En smärre bokföringsmiss kan det kanske tyckas vara, utgifterna skulle ju ändå redovisas.
Men i själva verket var det ett försök att dölja dessa utgifter och föra Stadsvapnets
styrelse bakom ljuset. Det verkligt upprörande var att det handlade om konsultarvoden
på åtta miljoner kronor för att värva hyresgäster till det enorma kontorsbygget.
Åtta miljoner kronor !!!
Nu avslöjades det alltså att det inte alls skulle bli så enkelt som det
påståtts innan beslutet om nybygget fattats. Åtta miljoner kronor av pengar som
i allra högsta grad är kommuninvånarnas hade alltså betalats ut i konsultarvoden
för att ragga de hyresgäster som påståtts stå i kö för att hyra in sig.
Hela byggets motiv var alltså en bluff och än mer bedrägligt framstår det när
det visar sig att inte en enda hyresgäst värvats för de åtta miljonerna.
Ingen kan väl vara så dum att vederbörande betalar åtta miljoner för ingenting?
Frågan uppstår då - var har då pengarna egentligen hamnat?
VD:n för fastighetsbolaget fick avgå, men den som förde talan och argumenterade
för bygget inför beslutet i Stadsvapnet var VD:n för Netport. Man borde kanske
fråga honom vart pengarna tog vägen. I alla händelser måste en redovisning ges
- vem var det egentligen som tjänade åtta miljoner på ingenting?
Anders Englesson,
Köksbordspartiet

Piren igen
När det gäller debatten om det nya bygget på östra piren i
Karlshamn är det några saker som inte framkommit så tydligt i media.
I skarpa ordalag har det i högt tonläge hävdats att detta 300 miljonersbygge
inte har något med skattemedel att göra. Det är en sanning med flera
modifikationer.
Det som är sant är att bygget inte finansieras i den kommunala budgeten utan
via ett skattetekniskt samarbete mellan de kommunala aktiebolagen.
Dessa bolag ägs emellertid av kommunens invånare och dessa har, via bland annat
skattsedeln byggt upp företagen.
De pengar som används för att finansiera bygget är dessutom till delar pengar
som skulle ha betalats i skatt om kommunen inte valt att skapa ett skalbolag
(Stadsvapnet) vars enda uppgift är att se till att de kommunala bolagen inte ska betala skatt. Pengar
flyttas helt enkelt mellan bolagen inom koncernenen för att undgå skatt.
Alternativet hade varit att bolagen hade betalat skatt och överskotten hade
sedan kunnat användas var som helst inom den kommunala verksamheten såsom
barnomsorg, skola, äldreomsorg.
Nu går inte detta utan pengarna måste användas inom företagssfären.
Att hävda att bygget på piren inte är något som skattebetalarna har med att
göra är således en ren lögn.
Dessutom har skattebetalarna gått i borgen för bygget genom ett beslut i
kommunfullmäktige (ett parti, MP, reserverade sig mot det beslutet).
Blir bygget en ekonomisk flopp hamnar alltså notan direkt på skattebetalarnas
bord med stora konsekvenser. Och risken för att så blir fallet är betydande då
det enligt kalkylerna krävs att sjuhundra arbetsplatser i det kommande bygget hyrs
ut för att generera vinst. (450 kontorsplatser inom fem år och 700 inom tio
år). Det finns inga faktaunderlag som
visar att så skulle kunna bli fallet, enbart fromma förhoppningar.
Som jämförelse kan nämnas att det idag finns omkring 250 arbetsplatser på piren
(inklusive lärare på BTH) och en del av dessa har subventionerad hyra.
Vidare innebär en byggnation på piren ett klart brott mot vad som anges i Plan
och Bygglagen om risk för bland annat översvämningar (PBL2:5). Enligt
Länsstyrelsens rapport om översvämningsrisker som bygger på SMHI:s beräkningar
finns det stor risk för översvämningar på piren under den tid byggnaden ska
användas. Därför hänvisar Länsstyrelsen till PBL när de säger att deras
"riktlinjer är att ny bebyggelse ska lokaliseras till områden utan
översvämningsrisk". Anledningen till att bebyggelse överhuvud taget är aktuell
är att detaljplanen antogs innan Länsstyrelsens riktlinjer var klara.
Bygget på piren är alltså ett exceptionellt risktagande med kommunens
skattemedel.
Alla som varit med att fatta beslutet känner till faran men väljer på mycket
lösa grunder att strunta i den.
Anders Englesson
(februari 2019)
Har med intresse följt debatten om utbyggnaden på Östra Piren
i Karlshamn. I lördags svingade Samuel Henningsson
det verbala svärdet som om han vore en
frikyrkopastor.
Mycket hade han rätt i sitt inlägg, men något glömde han.
Henningsson framställer det i sitt inlägg som om det finns konsensus i
kommunen när det gäller utbyggnaden på piren. Så är det
inte.
I Stadsvapnet (det bolag som äger
alla de kommunala bolagen i Karlshamn) röstade
två ledamöter
emot investeringen på piren,
varav en var undertecknad. I kommunfullmäktige röstade hela MP-gruppen mot och
reserverade sig dessutom mot beslutet.
Detta av flera anledningar. En var att om denna den största enskilda investering som någonsin gjorts i Karlshamns kommun hade sökt bygglov under en nygjord detaljplan
så hade ansökan avslagits.
Forskning kring klimatförändringens konsekvenser visar nämligen att det är mycket olämpligt att bygga någonting
över huvud taget på Östra Piren.
Men eftersom detaljplanen gjordes före
vetenskapen hade denna kunskap gäller
den trots allt, i enlighet med byråkratins
ibland svårbegripliga logik.
Därför anser
alltså en majoritet av kommunens
politiker att det är lämpligt att investera 300 miljoner på en plats som är
utpekad som olämplig för byggnation över huvud taget. Det kan med fog kallas för risktagande på hög nivå.
En annan intressant sak är att
kontorskomplexet anses kunna gå med
ekonomisk vinst om de 700 kontoren blir uthyrda. 700 arbetsplatser är många fler
än antalet anställda på andra
sidan ån i miljardföretaget AAK. Det är dessutom skyhögt fler än de som redan finns på piren
till en årlig kostnad på ungefär 10
miljoner kommunala kronor (5 till BTH och 5 till fastighetsbolaget). Direktör Henningsson hävdar dock att arbetsplatserna kommer
att bli uthyrda och därmed göra att kommunens subventionering av näringslivet på piren ska förvandlas
till vinst. När undertecknad ber att få se faktaunderlaget för detta övergår
direktören till att prata snömos. Det finns nämligen inget annat än förhoppningar
om att lokalerna ska kunna hyras ut.
Till saken hör att Henningsson har för vana att räkna hem de redan gjorda investeringarna på piren genom att påstå att
varje student som skriver sig i Karlshamn innebär ett
tillskott i kommunkassan på 30 000
kr/år eftersom att det nationella utjämningssystemet påstås ge så mycket per student. Detta är dock helt upp åt väggarna
och har inget med verkligheten att göra,
vilket Henningsson dock struntar i.
En tredje omständighet som det finns
oenighet kring gällande investeringar på piren är huruvida
det handlar om skattepengar. Sedan Stadsvapnet bildades i syfte att smita från statlig skatt genom omfördelning av vinster och förluster mellan de kommunala bolagen
kan man säga att det är de vinstgivande företagens kunder som betalar de bidrag
till näringslivet som
fastighetsbolaget varje år ger
ut. Faktum är dock att de kommunala
bolagen ägs av kommunens invånare som genom årens lopp byggt upp bolagen med
skattemedel och man ska dessutom ha i åtanke
att de flesta av bolagen när som
helst kan omvandlas till förvaltningar
om kommunens invånare så önskar.
Dessutom har kommunens skattebetalare genom beslut i fullmäktige gått i
borgen för den vansinniga
rekordinvesteringen.
Nog är etapp 5 på piren således en sak som i högsta
grad angår kommunens skattebetalare
och övriga invånare. Och nog är det kommunens skattebetalare som får stå för fiolerna när/om Henningsson beräkningar
skulle visa sig vara vad jag anser - snömos.
Anders Englesson
(januari 2019)