
Det bidde inte ens en tumme
De borgerliga tog makten i Region Blekinge vid förra valet.
Deras vallöften var - lägre skatt och att en akutmottagning i Karlshamn.
Vad blev det av detta?
Det första dom gjorde var att HÖJA skatten.
Och nu står det även klart vad det blev av löftet om akuten i Karlshamn.
Det blev INGENTING!!!
Trots detta har borgarna fräckheten att påstå att de uppfyllt sitt vallöfte
genom att lansera ytterligare ett telefonnummer att ringa för den som är sjuk.
Christel och Anders Englesson,
Köksbordspartiet.se

Fel väg
2020 är det varmaste året någonsin i Sverige.
Medeltemperaturen under året är en halv grad varmare än det förra rekordåret
2014.
Denna utveckling kommer att fortgå och det finns inget som tyder på att
orsaken, halten av koldioxid i atmosfären, kommer att minska.
Tvärtom blir den
bara högre och högre och även här slås rekord. I maj uppmättes de högsta
halterna på tre miljoner år.
Halten av koldioxid i atmosfären kommer inte att minska förrän människor slutar
använda fossila bränslen.Den samlade vetenskapen har länge sagt, att om vi ska ha en chans att klara de
klimatmål som krävs, måste utsläppskurvan slutta neråt kraftigt under 2020. Så
har inte skett, trots en global pandemi.Inte heller har de sexton nationella miljömålen uppnåtts mer än i ett enda
fall. De flesta är inte ens i närheten av att uppfyllas. Detta är ett
gigantiskt misslyckande.
Det verkar som om näringsliv och politiker i Sverige mest snackar utan att mena
något med det.
På lokal nivå är det tveklöst så. I Blekinge handlar mycket om
att bygga ut E22 och värna om Kallinge flygplats, trots att alla vet att väg-
och flygtrafik är de värsta miljöbovarna.
I Karlshamn planeras för att bygga två nya handelsområden.
I Karlshamns fullmäktige hånar Sverigedemokrater öppet unga miljöaktivister och
de andra partierna verkar också strunta i miljöpolitik. Inget händer.
Inte ens de självklaraste saker görs. Som exempelvis att
leva upp till sina egna beslut.
Ska en väg eller cykelbana grävas upp leds gång och cykeltrafiken
kilometerlånga omvägar eller stängs av helt. Tanken att exempelvis dela av
bilvägar och göra en tredjedel till cykelbanor föresvävar inte de beslutande.
Detta trots att kommunen har fastställt en policy som säger att cykel och
gångtrafik är de viktigaste trafikslagen. Det borde innebära att samhällsplaneringen
utgår från detta. Men det är nästan tvärtom, gång och cykeltrafiken verkar vara
de minst viktiga.
I fråga efter fråga är det likadant. De bra beslut som tagits genomförs inte i
Karlshamn.
2018 beslutade kommunfullmäktige att reningen av avloppsvatten ska förbättras.
Läkemedelsrester och bakterier skulle inte längre släppas ut i havet.
2012 fattades beslut att en återbruksanläggning skulle skapas vid återvinningscentralerna
i Mörrum och Tubbaryd.
2018 beslutades att häst ska användas i kommunens skogar.
Samma år beslutades att en plan för att placera solceller på kommunala
fastigheter ska tas fram.
Inget av detta har blivit verklighet, varför?Politikerna vet inte ens hur mycket koldioxid kommunens egen verksamhet
genererar. Därför kan de säga att de ska minska utsläppen utan att mena något
med det.Politikerna fortsätter kratta manegen och bygga kontor för det privata
näringslivet.
Politikerna gläds åt varje förbättrad position på Svenskt
näringslivs kommunranking, som om det vore viktigt.
Men de struntar i att vi just nu befinner oss i mänsklighetens värsta kris.
Anders Englesson,
Köksbordspartiet.se

Beslut och obeslutsamhet
Det är nu två år sedan undertecknad lämnade
kommunfullmäktige i Karlshamn. Fyra av de motioner som jag var med om att
formulera under tiden i denna församling och som vann gehör innebar följande:
1. Kommunens avloppsreningsverk ska rena avloppsvattnet från läkemedelsrester
och bakterier.
2. Hästar ska användas i kommunens skogar i stället för maskiner.
3. Återvinningstationerna i Tubbaryd och VMAB i Mörrum ska förses med
möjligheter att till återbruk lämna användbara saker.
4. Cykel och gångtrafik ska betraktas som de viktigaste trafikslagen.
Inget av detta har emellertid genomförts.
Fortfarande spyr reningsverket ut såväl bakterier som läkemedelsrester och försämrar
därmed dagligen och stundligen miljön i Karlshamnsfjärden.
Fortfarande körs stora dieseldrivna skogsmaskiner i kommunens skogar och river
upp djupa sår i markerna.
Ännu är det omöjligt att lämna brukbara ting till återbruk via de så kallade
återvinningsstationerna.
Ofta möts vi cyklister av skyltar som talar om att cykelbanan är avstängd.
Faktum är att inte en enda förbättring för cyklister har genomförts sedan
kommunen beslutade att prioritera cykeltrafik. Biltrafiken är fortfarande kung
i kommunen.
Det är bara att konstatera att Karlshamns kommun inte bara agerar odemokratiskt utan dessutom saknar såväl visioner som praktik när det gäller miljön.
Anders Englesson

Konsekvensen ?
Ända sedan diskussionerna om Västerport började har
Miljöpartiet profilerat sig som motståndare till köpcentra utanför tätorterna.
Så här uttalande sig partiet med anledning av Västerport:
"Miljöpartiet motsätter sig projektet av framför allt två skäl:
1. En etablering av handelsområde utanför stadskärnan skapar alltid ökade
utsläpp av växthusgaser eftersom ett externt handelscentrum alltid planeras
efter bilismens villkor. Det ligger i sakens natur.
Dessutom är syftet att öka konsumtionen av prylar och varor samtidigt som all
tillgänglig forskning visar att det konsumtionsmönster som vi har i vår del av
världen är en av de absolut farligaste miljöbovarna.
2.En etablering av ett externt köpcentrum kommer tveklöst att hota den handel som finns i stadskärnan. Vi vill värna om den levande handel vi i dag har inne i själva staden."
Partiet samlade även namn för en lokal folkomröstning i
frågan vilket emellertid avvisades av majoriteten i kommunfullmäktige.
Projektet Västerport stoppades slutgiltigt 2013 av Länsstyrelsen som motsatte
sig den planerade plansprängningen av området.
Miljöpartiet firade det som en seger för miljön.Miljöpartiet fortsatte sedan denna politik i Karlshamn och har i programtexter
alltid motsatt sig etableringar av köpcentra. Så här skrev man i sin kommunala viljeinriktning
inför budgeten 2019:
"Den nyinköpta marken vid Janneberg
används för bostadsbyggande inte för anläggande av ett köpcentrum. Det är
viktigt att odlingsmarken bibehålls i största möjliga utsträckning och att
områdets lantliga karaktär blir kvar."Sedan förra valet ingår Miljöpartiet
i den styrande koalitionen och då verkar denna miljöpolitik ha fått ett tvärt slut.
Nu när de har fått avgörande inflytande
över kommunpolitiken planeras i stället för ett nytt köpcentrum. Ett markområde
i Duveryd har sålts till företaget Skåneporten som har långt framskridna planer
på att anlägga ett köpcentrum där.
I media poserar kommunalrådet Mattsson brett leende tillsammans med företrädare
för nämnda företag och hävdar i strid med all forskning att just detta
handelsområde inte ska påverka centrumhandeln.
Vi som följer frågan undrar stilla -
Vad är det för skillnad på detta köpcentrum och Västerport?
Är inte miljön värd att försvara längre?
Är inte jordbruksmarken i Duveryd viktig?
Är inte centrumhandeln längre värd att värna?
Kan det vara så illa att miljöfrågorna har tappat betydelse för Miljöpartiet i och med inträdet i den styrande koalitionen?
Christel och Anders Englesson

Av jord är du kommen...
Ser i spalterna att lantbrukare i Karlshamn har höjt ett
varningens finger när det gäller etableringen av ett nytt handelsområde på
jordbruksmark i Duveryd.
Det är bra att kunniga människor påminner om konsekvenserna som följer på det
som kallas
utveckling - nya vägar och köpcentra.
Oavsett om vi påstår oss leva i industrialismens tidevarv, IT-åldern,
informationssamhället eller något annat tjusigt så är vi helt beroende av jordbruket. Finns inget fungerande jordbruk
finns inte förutsättningarna för ett bofast samhälle . Vi lever alltså i grund
och botten i ett jordbrukssamhälle och så har det varit de senaste 10 000
åren av mänskligt liv.
Därför är det mycket viktigt att beslutsfattare inom såväl näringslivet som
politiken tänker sig noga för innan nya köpcentra eller vägar anläggs på
jordbruksmark. Detta gäller enligt expertisen särskilt när det gäller
tätortsnära jordbruksmark.
På goda grunder kan man förvänta sig att dagens jordbruk som i stora delar
bygger på konstgödsel och fossila bränslen måste ställas om. Det betyder att
jordbruksmarken kommer att bli ännu viktigare då den måste brukas på ett
annorlunda sätt.
Att offra bra jordbruksmark för att anlägga ett köpcentrum är därför rent
vansinne. Att politikerna påstår att det
ska bli handelsområde och inte ett köpcentrum precis som om det skulle vara någon
avgörande skillnad är bara tramsigt. Att man dessutom har mage att hävda att
ett dylikt område inte skulle påverka handeln i centrum är häpnadsväckande
eftersom facit finns i närliggande kommuner.
Christel och Anders Englesson,
Köksbordspartiet.se

Vem bryr sig om miljön?
Vad är det
som kännetecknar ett handelsområde utanför stadskärnan. Jo, enorma
gratisparkeringar. Köpladorna omringas av stora asfalterade ytor. Det är liksom
det som är meningen. Externa köpcentra byggs för bilismen och det är belagt i
studie efter studie att köpcentra ökar bilismen och konsumtionen.
Därför höjer vi på ögonbrynen när vi ser att Karlshamn nu sålt ett stort
markområde till ett privat företag som planerar anlägga ett köpcentrum. Ja, nu
kallar de inte det ett köpcentrum, nej det ska heta handelsområde, säger
företagets VD " Skulle kommunen vilja ha ett köpcentrum hade vi
aldrig varit intresserade".
Det låter lite som Doris i Jönssonligan "Jag vill gärna ha en minkpäls, men det
får absolut inte vara från några plågsamma djur."
Okunskap eller manipulation genom ordval. Vad skillnaden är mellan köpcentra
och handelsområde, därom twittrar de lärda. Vad vi däremot vet är att en
satsning på ökad bilism och ökad konsumtion går helt på tvärs mot de strävanden
gällande klimatkrisen som resten av världen numera är involverade i.
Christel och Anders Englesson,
Köksbordspartiet

Cyklar mot bilar
Karlshamns kommun har antagit en cykelpolicy där cyklism och
gångtrafik anges som de viktigaste trafikslagen. Antagandet av denna policy
gjordes före senaste valet.
Trots att ganska lång tid har gått har ändå ingenting hänt för att leva upp
till policyn, tvärtom.
Vid varje form av anläggningsarbete i gator eller cykelbanor
är det cyklisterna som får stryka på foten medan bilismens framkomlighet
främjas. Detta är helt i linje med hur det alltid varit - bilismen betraktas i
varje läge som det viktigaste trafikslaget. Det finns massor av exempel på
detta, men frågan är om inte trafiksituationen vid norra infartens
handelsområde är värst. Där tvingas cyklister att korsa fem livsfarliga
infarter på bara ett hundratal meter.
Inget har gjorts åt detta trots att problemet påtalats otaliga gånger. Kommunen
har bara fortsatt att strunta i cyklisterna vid anläggandet av nya områden.
Nu ser jag i pressen att kommunen ska anlägga ett nytt handelsområde vid
Janneberg på mark som kommunen köpt för åtskilliga miljoner. Varför lägger man
handelsområden där människor inte bor? Jo för att de lätt ska nås med bil och
där stora gratisparkeringar omgärdar varje butik.
Vi skulle ju minska bilismen vars skadeverkningar på miljön är väldokumenterade
och främja cyklismen i stället. Varför görs inte detta när kommunfullmäktige i
fullständig enighet och i sann demokratisk anda antagit en policy som säger att
så ska ske?
Man skulle nästan kunna tro att de politiska viljeinriktningar som inte passar
den ekonomiska tillväxtens apostlar kan man strunta i. Så har det ju varit
länge och så verkar det förbli. Men demokratiskt är det inte. Har ett enigt
fullmäktige sagt att cykeltrafiken ska betraktas som det viktigaste
trafikslaget i Karlshamn så ska det fan ta mig vara så. Då kan man inte
fortsätta att göda bilismen.
Anders Englesson

Spår
Karlshamns kommun arbetar intensivt för
att bli av med de järnvägsspår som går längs Prinsgatan in på Sojans område.
Ett av motiven är "de används ju så sällan". Meningen är att den plats där
spåren finns ska ersättas av bilparkeringar.
Järnväg är det mest energieffektiva sättet att transportera varor på land. Ändå
vill tydligen vissa politiker, när det största hotet mot vår existens är
klimatförändringen, att vi ska övergå
till biltrafik i ännu större utsträckning. Hur är detta möjligt?
Även om AAKs nuvarande ledning inte förstår allvaret i klimatförändringen och
därmed inte trafikerar spåren mer så borde kommunens styrande politiker, som
alltid i högtidliga sammanhang fäster ordet "hållbar" på alla sina planer,
förstå bättre. Om järnvägsspåren idag inte bedöms vara värdefulla så kommer de
att bli det i en framtid. Men om de då har rivits upp blir de svåra och
betydligt kostsammare att få dit igen. Titta bara på hur Sydostlänken dragits i
långbänk.
Är Karlshamn på väg in i ett skymningsland? Här finns inte ens ett acceptabelt
stadsbibliotek, äldreomsorgen lägger ner äldreboenden på tvärs mot alla behov,
enorm vikt läggs på Svenskt Näringslivs politiska ranking och nu ska de
energieffektiva järnvägsspåren offras på den heliga biltrafikens altare.
Vart är vi på väg?
För övrigt undrar vi vem som höll i kameran den ödesdigra natten i Sölvesborg?
Var det fler politiker som var med på Pilthammars så kallade skämt?
Anders och Christel Englesson,
"KbP"
Till sidans topp