Det bidde inte ens en tumme

De borgerliga tog makten i Region Blekinge vid förra valet. Deras vallöften var - lägre skatt och att en akutmottagning i Karlshamn.
Vad blev det av detta?
Det första dom gjorde var att HÖJA skatten.
Och nu står det även klart vad det blev av löftet om akuten i Karlshamn.
Det blev INGENTING!!!
Trots detta har borgarna fräckheten att påstå att de uppfyllt sitt vallöfte genom att lansera ytterligare ett telefonnummer att ringa för den som är sjuk.

Christel och Anders Englesson,

Köksbordspartiet.se

Fel väg

2020 är det varmaste året någonsin i Sverige. Medeltemperaturen under året är en halv grad varmare än det förra rekordåret 2014.
Denna utveckling kommer att fortgå och det finns inget som tyder på att orsaken, halten av koldioxid i atmosfären, kommer att minska.
Tvärtom blir den bara högre och högre och även här slås rekord. I maj uppmättes de högsta halterna på tre miljoner år.
Halten av koldioxid i atmosfären kommer inte att minska förrän människor slutar använda fossila bränslen.Den samlade vetenskapen har länge sagt, att om vi ska ha en chans att klara de klimatmål som krävs, måste utsläppskurvan slutta neråt kraftigt under 2020. Så har inte skett, trots en global pandemi.Inte heller har de sexton nationella miljömålen uppnåtts mer än i ett enda fall. De flesta är inte ens i närheten av att uppfyllas. Detta är ett gigantiskt misslyckande.
Det verkar som om näringsliv och politiker i Sverige mest snackar utan att mena något med det.

På lokal nivå är det tveklöst så. I Blekinge handlar mycket om att bygga ut E22 och värna om Kallinge flygplats, trots att alla vet att väg- och flygtrafik är de värsta miljöbovarna.
I Karlshamn planeras för att bygga två nya handelsområden.
I Karlshamns fullmäktige hånar Sverigedemokrater öppet unga miljöaktivister och de andra partierna verkar också strunta i miljöpolitik. Inget händer.

Inte ens de självklaraste saker görs. Som exempelvis att leva upp till sina egna beslut.
Ska en väg eller cykelbana grävas upp leds gång och cykeltrafiken kilometerlånga omvägar eller stängs av helt. Tanken att exempelvis dela av bilvägar och göra en tredjedel till cykelbanor föresvävar inte de beslutande.
Detta trots att kommunen har fastställt en policy som säger att cykel och gångtrafik är de viktigaste trafikslagen. Det borde innebära att samhällsplaneringen utgår från detta. Men det är nästan tvärtom, gång och cykeltrafiken verkar vara de minst viktiga.

I fråga efter fråga är det likadant. De bra beslut som tagits genomförs inte i Karlshamn.
2018 beslutade kommunfullmäktige att reningen av avloppsvatten ska förbättras. Läkemedelsrester och bakterier skulle inte längre släppas ut i havet.

2012 fattades beslut att en återbruksanläggning skulle skapas vid återvinningscentralerna i Mörrum och Tubbaryd.

2018 beslutades att häst ska användas i kommunens skogar.

Samma år beslutades att en plan för att placera solceller på kommunala fastigheter ska tas fram.

Inget av detta har blivit verklighet, varför?Politikerna vet inte ens hur mycket koldioxid kommunens egen verksamhet genererar. Därför kan de säga att de ska minska utsläppen utan att mena något med det.Politikerna fortsätter kratta manegen och bygga kontor för det privata näringslivet.

Politikerna gläds åt varje förbättrad position på Svenskt näringslivs kommunranking, som om det vore viktigt.
Men de struntar i att vi just nu befinner oss i mänsklighetens värsta kris.

Anders Englesson,
Köksbordspartiet.se

Beslut och obeslutsamhet

Det är nu två år sedan undertecknad lämnade kommunfullmäktige i Karlshamn. Fyra av de motioner som jag var med om att formulera under tiden i denna församling och som vann gehör innebar följande:
1. Kommunens avloppsreningsverk ska rena avloppsvattnet från läkemedelsrester och bakterier.
2. Hästar ska användas i kommunens skogar i stället för maskiner.
3. Återvinningstationerna i Tubbaryd och VMAB i Mörrum ska förses med möjligheter att till återbruk lämna användbara saker.
4. Cykel och gångtrafik ska betraktas som de viktigaste trafikslagen.

Inget av detta har emellertid genomförts.
Fortfarande spyr reningsverket ut såväl bakterier som läkemedelsrester och försämrar därmed dagligen och stundligen miljön i Karlshamnsfjärden.
Fortfarande körs stora dieseldrivna skogsmaskiner i kommunens skogar och river upp djupa sår i markerna.
Ännu är det omöjligt att lämna brukbara ting till återbruk via de så kallade återvinningsstationerna.
Ofta möts vi cyklister av skyltar som talar om att cykelbanan är avstängd.
Faktum är att inte en enda förbättring för cyklister har genomförts sedan kommunen beslutade att prioritera cykeltrafik. Biltrafiken är fortfarande kung i kommunen.

Det är bara att konstatera att Karlshamns kommun inte bara agerar odemokratiskt utan dessutom saknar såväl visioner som praktik när det gäller miljön.

Anders Englesson

Konsekvensen ?

Ända sedan diskussionerna om Västerport började har Miljöpartiet profilerat sig som motståndare till köpcentra utanför tätorterna. Så här uttalande sig partiet med anledning av Västerport:
"Miljöpartiet motsätter sig projektet av framför allt två skäl:
1. En etablering av handelsområde utanför stadskärnan skapar alltid ökade utsläpp av växthusgaser eftersom ett externt handelscentrum alltid planeras efter bilismens villkor. Det ligger i sakens natur.
Dessutom är syftet att öka konsumtionen av prylar och varor samtidigt som all tillgänglig forskning visar att det konsumtionsmönster som vi har i vår del av världen är en av de absolut farligaste miljöbovarna.

2.En etablering av ett externt köpcentrum kommer tveklöst att hota den handel som finns i stadskärnan. Vi vill värna om den levande handel vi i dag har inne i själva staden."

Partiet samlade även namn för en lokal folkomröstning i frågan vilket emellertid avvisades av majoriteten i kommunfullmäktige. Projektet Västerport stoppades slutgiltigt 2013 av Länsstyrelsen som motsatte sig den planerade plansprängningen av området.
Miljöpartiet firade det som en seger för miljön.Miljöpartiet fortsatte sedan denna politik i Karlshamn och har i programtexter alltid motsatt sig etableringar av köpcentra. Så här skrev man i sin kommunala viljeinriktning inför budgeten 2019:
"Den nyinköpta marken vid Janneberg används för bostadsbyggande inte för anläggande av ett köpcentrum. Det är viktigt att odlingsmarken bibehålls i största möjliga utsträckning och att områdets lantliga karaktär blir kvar."Sedan förra valet ingår Miljöpartiet i den styrande koalitionen och då verkar denna miljöpolitik ha fått ett tvärt slut. Nu när de har fått avgörande inflytande över kommunpolitiken planeras i stället för ett nytt köpcentrum. Ett markområde i Duveryd har sålts till företaget Skåneporten som har långt framskridna planer på att anlägga ett köpcentrum där.
I media poserar kommunalrådet Mattsson brett leende tillsammans med företrädare för nämnda företag och hävdar i strid med all forskning att just detta handelsområde inte ska påverka centrumhandeln.
Vi som följer frågan undrar stilla -
Vad är det för skillnad på detta köpcentrum och Västerport?
Är inte miljön värd att försvara längre?
Är inte jordbruksmarken i Duveryd viktig?
Är inte centrumhandeln längre värd att värna?

Kan det vara så illa att miljöfrågorna har tappat betydelse för Miljöpartiet i och med inträdet i den styrande koalitionen?

Christel och Anders Englesson

Av jord är du kommen...

Ser i spalterna att lantbrukare i Karlshamn har höjt ett varningens finger när det gäller etableringen av ett nytt handelsområde på jordbruksmark i Duveryd.
Det är bra att kunniga människor påminner om konsekvenserna som följer på det som kallas
utveckling - nya vägar och köpcentra.
Oavsett om vi påstår oss leva i industrialismens tidevarv, IT-åldern, informationssamhället eller något annat tjusigt så är vi helt beroende av jordbruket. Finns inget fungerande jordbruk finns inte förutsättningarna för ett bofast samhälle . Vi lever alltså i grund och botten i ett jordbrukssamhälle och så har det varit de senaste 10 000 åren av mänskligt liv.
Därför är det mycket viktigt att beslutsfattare inom såväl näringslivet som politiken tänker sig noga för innan nya köpcentra eller vägar anläggs på jordbruksmark. Detta gäller enligt expertisen särskilt när det gäller tätortsnära jordbruksmark.
På goda grunder kan man förvänta sig att dagens jordbruk som i stora delar bygger på konstgödsel och fossila bränslen måste ställas om. Det betyder att jordbruksmarken kommer att bli ännu viktigare då den måste brukas på ett annorlunda sätt.
Att offra bra jordbruksmark för att anlägga ett köpcentrum är därför rent vansinne. Att politikerna påstår att det ska bli handelsområde och inte ett köpcentrum precis som om det skulle vara någon avgörande skillnad är bara tramsigt. Att man dessutom har mage att hävda att ett dylikt område inte skulle påverka handeln i centrum är häpnadsväckande eftersom facit finns i närliggande kommuner
.

Christel och Anders Englesson,

Köksbordspartiet.se

Vem bryr sig om miljön?

Vad är det som kännetecknar ett handelsområde utanför stadskärnan. Jo, enorma gratisparkeringar. Köpladorna omringas av stora asfalterade ytor. Det är liksom det som är meningen. Externa köpcentra byggs för bilismen och det är belagt i studie efter studie att köpcentra ökar bilismen och konsumtionen.
Därför höjer vi på ögonbrynen när vi ser att Karlshamn nu sålt ett stort markområde till ett privat företag som planerar anlägga ett köpcentrum. Ja, nu kallar de inte det ett köpcentrum, nej det ska heta handelsområde, säger företagets VD " Skulle kommunen vilja ha ett köpcentrum hade vi aldrig varit intresserade".
Det låter lite som Doris i Jönssonligan "Jag vill gärna ha en minkpäls, men det får absolut inte vara från några plågsamma djur."
Okunskap eller manipulation genom ordval. Vad skillnaden är mellan köpcentra och handelsområde, därom twittrar de lärda. Vad vi däremot vet är att en satsning på ökad bilism och ökad konsumtion går helt på tvärs mot de strävanden gällande klimatkrisen som resten av världen numera är involverade i.

Christel och Anders Englesson,
Köksbordspartiet

Cyklar mot bilar

Karlshamns kommun har antagit en cykelpolicy där cyklism och gångtrafik anges som de viktigaste trafikslagen. Antagandet av denna policy gjordes före senaste valet.
Trots att ganska lång tid har gått har ändå ingenting hänt för att leva upp till policyn, tvärtom.

Vid varje form av anläggningsarbete i gator eller cykelbanor är det cyklisterna som får stryka på foten medan bilismens framkomlighet främjas. Detta är helt i linje med hur det alltid varit - bilismen betraktas i varje läge som det viktigaste trafikslaget. Det finns massor av exempel på detta, men frågan är om inte trafiksituationen vid norra infartens handelsområde är värst. Där tvingas cyklister att korsa fem livsfarliga infarter på bara ett hundratal meter.
Inget har gjorts åt detta trots att problemet påtalats otaliga gånger. Kommunen har bara fortsatt att strunta i cyklisterna vid anläggandet av nya områden.
Nu ser jag i pressen att kommunen ska anlägga ett nytt handelsområde vid Janneberg på mark som kommunen köpt för åtskilliga miljoner. Varför lägger man handelsområden där människor inte bor? Jo för att de lätt ska nås med bil och där stora gratisparkeringar omgärdar varje butik.
Vi skulle ju minska bilismen vars skadeverkningar på miljön är väldokumenterade och främja cyklismen i stället. Varför görs inte detta när kommunfullmäktige i fullständig enighet och i sann demokratisk anda antagit en policy som säger att så ska ske?
Man skulle nästan kunna tro att de politiska viljeinriktningar som inte passar den ekonomiska tillväxtens apostlar kan man strunta i. Så har det ju varit länge och så verkar det förbli. Men demokratiskt är det inte. Har ett enigt fullmäktige sagt att cykeltrafiken ska betraktas som det viktigaste trafikslaget i Karlshamn så ska det fan ta mig vara så. Då kan man inte fortsätta att göda bilismen.

Anders Englesson

Spår

Karlshamns kommun arbetar intensivt för att bli av med de järnvägsspår som går längs Prinsgatan in på Sojans område. Ett av motiven är "de används ju så sällan". Meningen är att den plats där spåren finns ska ersättas av bilparkeringar.
Järnväg är det mest energieffektiva sättet att transportera varor på land. Ändå vill tydligen vissa politiker, när det största hotet mot vår existens är klimatförändringen, att vi ska övergå till biltrafik i ännu större utsträckning. Hur är detta möjligt?
Även om AAKs nuvarande ledning inte förstår allvaret i klimatförändringen och därmed inte trafikerar spåren mer så borde kommunens styrande politiker, som alltid i högtidliga sammanhang fäster ordet "hållbar" på alla sina planer, förstå bättre. Om järnvägsspåren idag inte bedöms vara värdefulla så kommer de att bli det i en framtid. Men om de då har rivits upp blir de svåra och betydligt kostsammare att få dit igen. Titta bara på hur Sydostlänken dragits i långbänk.
Är Karlshamn på väg in i ett skymningsland? Här finns inte ens ett acceptabelt stadsbibliotek, äldreomsorgen lägger ner äldreboenden på tvärs mot alla behov, enorm vikt läggs på Svenskt Näringslivs politiska ranking och nu ska de energieffektiva järnvägsspåren offras på den heliga biltrafikens altare.
Vart är vi på väg?
För övrigt undrar vi vem som höll i kameran den ödesdigra natten i Sölvesborg? Var det fler politiker som var med på Pilthammars så kallade skämt?


Anders och Christel Englesson,
"KbP"

Till sidans topp